Noorse Vard wint opdracht voor nieuwbouw hektrawler
1 min readDe Noorse scheepsbouwer Vard heeft opdracht gekregen voor het ontwerp en de bouw van een hektrawler voor het Noorse Havbryn AS.
Het VARD 8.02 trawlerontwerp wordt door VARD voortdurend ontwikkelt om een geavanceerd schip te creëren met de nieuwste beschikbare technologieën aan boord. Het schip wordt uitgerust voor pelagische en demersale visserij.
Met hoge eisen voor de veiligheid van de bemanning, beschikt het schip over efficiënte technologie om de vangst aan te landen met een minimale ecologische ‘footprint’.
De nieuwbouwer vervangt de huidige Havbryn, die in 2013 werd gebouwd door Tersan Shipyard in Turkije. Dit schip is 69,9 meter lang en 15,4 meter breed en produceert verwerkte vis en filets, vismeel en visolie.
Het nieuwe schip krijgt een lengte van 80,4 meter en een breedte van 16,7 meter. De romp is versterkt volgens ijsklasse Ice-1A. Het schip met voortstuwingssysteem voldoet aan de strenge DNV (Det Norske Veritas) Silent F-notatie.
De hektrawler zal worden uitgerust met het SeaQ Energy Storage System van Vard Electro. Seaonics levert een lier- en kraanpakket dat speciaal is ontworpen voor veilig en efficiënt gebruik in zware weersomstandigheden.
De oplevering van het schip staat gepland voor het derde kwartaal van 2026. Het casco zal worden gebouwd op een van Vard’s werven in Roemenië. Het schip zal worden afgeleverd, uitgerust en in bedrijf gesteld in Noorwegen.