Bakker Sliedrecht verleent service op afstand door augmented reality bril
3 min readNa een succesvolle pilot hebben systeemintegrator Bakker Sliedrecht en rederij Anthony Veder de intentie om een samenwerking aan te gaan om schepen service op afstand te verlenen door een augmented reality bril (AR-bril). Via de computer kunnen monteurs van Bakker Sliedrecht live meekijken met de brildrager aan boord.
Succesvolle pilot gastanker Coral Favia
De bedrijven hebben gezamenlijk een succesvolle pilot uitgevoerd op gastanker Coral Favia. Daarbij werden via een inbelverbinding functionaliteiten getest en werden veelvoorkomende storingen gesimuleerd. Aan boord droeg een officier de AR-bril en werden de specialisten van Bakker Sliedrecht virtueel door het schip geleid. ,,Normaal gesproken worden eerst e-mails en tekeningen heen en weer gestuurd en telefoontjes gepleegd om tot de kern van het probleem te komen. Nu kunnen we live meekijken. We kunnen de storing meteen oplossen, of we weten wat er aan de hand is en kunnen een betere planning maken en de juiste onderdelen direct meenemen”, zegt Thijs van Hal, Head Main Contracting bij Bakker Sliedrecht.
,,Nu kan het voorkomen dat een collega meerdere dagen aan het reizen is, terwijl achteraf bleek dat de oplossing voor de storing relatief eenvoudig was. Aangezien downtime voor schepen erg kostbaar is, is een snelle servicedienstverlening belangrijk. Als je hen via een AR-bril assistentie op afstand kunt geven ben je in sommige gevallen binnen twee uur klaar in plaats van in twee dagen.”, voegt Thijs toe. Anthony Veder heeft een vloot van ruim dertig gastankers die wereldwijd vloeibaar gas vervoeren.
Live meekijken aan boord
Op het beeld van de bril kan allerlei digitale informatie worden geprojecteerd of toegevoegd. Dat varieert van tekeningen, virtuele pijlen tot een 3D-impressie van de machinekamer of de schakelkast. Ook kunnen computerschermen op de bril gedeeld worden. Het is een soort webcam ter plekke, waarbij je allebei hetzelfde ziet en je verschillende hulpmiddelen tot je beschikking hebt om te communiceren. “Het is een waanzinnig handig hulpmiddel als er problemen zijn op een schip dat ver weg ligt. Je kunt samen kijken wat er mis is en hoe je dat kunt oplossen”, zegt Wouter Boogaart, Digital Development Manager bij Anthony Veder. De AR-bril kan ook worden ingezet bij keuringen of inspecties op afstand.
Volgende stap in maritieme serviceverlening
Volgens Van Hal wordt remote assistance technologie belangrijker naarmate de schepen in de toekomst complexer worden en er meer hulp van specialisten nodig is. ,,We zullen meer dingen op afstand gaan doen. Dan is het belangrijk dat we hier nu al succesvol mee zijn”, zegt hij.
Anthony Veder wil de inzet van de AR-bril gefaseerd gaan uitbreiden over een deel van de vloot. Naast de aanschaf van AR-brillen zal personeel getraind worden en zal de IT-infrastructuur aangepast worden. ,,Wij geloven dat dit soort ontwikkelingen de toekomst zijn. Schepen worden steeds complexer. Daardoor is veel meer expertise en specialisme nodig om te kijken wat er aan de hand is. Iets wat vaak niet aan boord aanwezig is. De bril kan doorlooptijd, reistijd en geld besparen en is daarom een investering die zeker de moeite waard is”, zegt Boogaart. ,,Zeker in Coronatijd is de bril een nuttig hulpmiddel omdat grenzen dicht zijn en er weinig gevlogen kan worden. Dan blijkt dat dit soort innovaties noodzakelijk zijn.” [Nieuwsbericht Bakker Sliedrecht 16 juli 2020]