Nieuw Noors vissersschip met de lijnen van een superjacht
2 min readDe doop van het nieuwste Noorse pelagische vissersschip Sille Marie heeft afgelopen zaterdag in Kristiansund plaatsgevonden. Het nieuwe schip is door Karstensens Skibsværft aan visserijbedrijf Sille Marie AS afgeleverd.
De nieuwe Sille Marie AS is eigendom van Carl Aamodt en de familie Salthaug uit Søgne, Noorwegen. De rederij is opgericht in 2015. Dit schip is de eerste nieuwbouw van het bedrijf en zal de vorige “Sille Marie” vervangen, die in 2015 uit Zweden werd gekocht en nu weer aan Zweden is verkocht. Het visserijbedrijf wordt geleid door Carl Aamodt in samenwerking met schipper Bastian Salthaug, Yngvar Salthauk en hoofdingenieur Tobias Salthaug.
Het bedrijf houdt zich bezig met gecombineerde trawlvisserij, zowel pelagisch op haring en makreel en voor industriële vis in combinatie met consumentenvis/ witvis. Het nieuwe schip zal volgens dezelfde principes worden geëxploiteerd.
De samenwerking tussen de rederij en de werf is relatief nieuw, te beginnen met onderhoudswerkzaamheden aan de bestaande Sille Marie in 2020. Scheepswerf Karstensens is blij met het vertrouwen dat Carl Aamodt en de familie Salthaug met deze order hebben getoond. Na de oplevering van de nieuwe “Sille Marie” heeft Scheepswerf Karstensens in totaal 19 vissersschepen in het orderboek voor levering in de komende 3 jaar.
Net als andere schepen die de scheepswerf bouwt voor eigenaren in Noorwegen, Schotland, Zweden, de Faeröer en IJsland, is de nieuwe “Sille Marie” van eigen ontwerp. Het nieuwe schip is een state-of-the-art combischip met de lijnen van een superjacht, ontworpen voor de visserij op zowel pelagische als demersale vis, uitgerust met de nieuwste machines en apparatuur.
Gedurende het ontwerp- en specificatieproces is er een sterke focus geweest op het operationele profiel van het schip en de optimalisatie van het brandstofverbruik, waardoor de uitstoot werd verminderd. Vooral de vorm van de romp en de integratie met een grote, langzaam draaiende schroef zijn onderdeel geweest van uitgebreid onderzoek en optimalisatie, in nauwe samenwerking met de leverancier van het voortstuwingssysteem.
Bovendien is het schip uitgerust met een batterijpakket om het verbruik tijdens piekuren te optimaliseren en extra vermogen te leveren in kritieke bedrijfsomstandigheden. Het schip is ook uitgerust met elektrische lieren met regeneratie voor het accupakket, elektrische vis pomp, warmteterugwinning van alle motoren, overal ledverlichting en diverse andere om een zo laag mogelijk energieverbruik te garanderen.
Klik hier voor de specificaties en meer foto’s van het nieuwe schip