Eerste Damen Shrimp Trawler 2607 voltooit proefvaarten
2 min readDe eerste Damen Shrimp Trawler 2607 heeft met succes de proefvaarten afgerond in de haven van Hamriya in de Verenigde Arabische Emiraten. Damen heeft het nieuwe schip ontworpen voor de volgende generatie ‘Shrimpers’ voor de (sub)tropische garnalenvisserij.
Damen ging aan de slag met de ontwikkeling van dit ontwerp als oplossing voor de groeiende belangstelling voor nog zuiniger schepen. Damen is gespecialiseerd in schepen met een beperkt voortstuwingsvermogen en hoge trekkracht en dus een lager brandstofverbruik.
Voorbeelden hiervan zijn de recent geleverde boomkorkotters voor Belgische eigenaren en de bekende Damen Tugs. Voor die schepen heeft Damen, net als bij de Shrimp Trawler 2607, CFD-technologie toegepast voor optimalisatie.
Dit heeft geresulteerd in de combinatie van een schroef met een grote diameter in een hoog rendement straalbuis. Het resultaat is volgens salesmanager Pieter Louwe van Slooten van Damen Maaskant een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik.
“Voordat we met de bouw van dit schip begonnen, hebben we veel onderzoek gedaan om een optimale brandstofefficiëntie te garanderen en tegelijkertijd de trekkracht veilig te stellen die nodig is voor trawlvisserij“, zei hij.
“De effecten waren duidelijk zichtbaar tijdens de proefvaarten, toen het schip onze verwachtingen overtrof. Vergeleken met vergelijkbare schepen die momenteel op de markt zijn, liet de Shrimp Trawler een brandstofbesparing zien van tussen de 20 en 25% – wat een aanzienlijke verlaging van kosten betekent. Dit is het resultaat van de grote inzet van het ontwerpteam, dat terecht trots kan zijn op goed werk.”
Het efficiënte profiel van het schip gaat verder dan een laag brandstofverbruik. Het ontwerp van de nieuwe Shrimp Trawler is bewust eenvoudig gehouden, wat zorgt voor gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en minimale onderhoudsvereisten.
Andere wijzigingen aan het schip ten opzichte van haar voorgangers zijn doorgevoerd door de machinekamer achter het visruim te plaatsen, waardoor de voortstuwingslijn is ingekort, zonder dat de schroefas onder het visruim door hoeft. Het visruim bevindt zich nu onder het dekhuis met een positieve invloed op de trim van het schip in verschillende beladingsomstandigheden. De verwerking en het invriezen van de garnalen vindt nu plaats aan de achterzijde van het dekhuis, in plaats van de conventionele indeling waarbij de plaatvriezer zich aan de achterzijde van het werkdek bevindt, dit alles draagt bij aan een betere verwerking.
Via het Damen Technical Cooperation-programma is de eerste Shrimp Trawler 2607 beschikbaar met een korte levertijd en kan de bouw overal ter wereld worden uitgevoerd. Klik hier voor meer informatie.