Britse visser bouwt eerste batterij aangedreven vissersboot [video]
3 min readHans Unkles bracht twee en een half jaar door met het ombouwen van zijn boot in een loods bij het dorp Tayvallich in Argyll. Uniek in zijn soort is de kreeftenvisser ‘’Lorna Jane’’ niet te onderscheiden van andere Britse visbootjes.
Waar ooit de motor stond, bevindt zich nu een batterij die qua grootte gelijk is aan die van een kleine elektrische auto. Daarboven bevindt zich een dubbelzijdig zonnepaneel, dat de zonnestralen en reflecties van de zee opvangt.
In tegenstelling tot zijn dieseltegenhangers vaart de boot volledig elektrisch. Eigenaar Hans Unkles is al zo’n 40 jaar botenbouwer en visser.
“Als er nog een was, zou ik graag met ze praten, want ik heb zoveel dingen die ik wil vergelijken”, verteld Hans aan STV News. Het is absoluut de enige in het Verenigd Koninkrijk, en ik heb heel veel met sociale media gedaan, maar nog nooit gehoord van een andere volledig elektrische vissersboot.”
Hans had de boot oorspronkelijk gekocht om tot rust te komen en met pensioen te gaan. Maar de zorg voor het milieu en een gebrek aan actie in de industrie om net zero uitstoot te bereiken, inspireerden hem om het project op zich te nemen.
“Onze generatie heeft goede tijden gekend. Toen de batterijtechnologie goed genoeg werd, had ik echt geen reden om het niet te doen, afgezien van de kosten.”
De totale rekening voor het project is meer dan £ 130.000. Het bouwen van een nieuw regulier schip zou echter slechts iets minder kosten, maar de exploitatiekosten van deze zijn aanzienlijk lager.
“Ik vis al sinds maart met de boot, en nu is het september”, zegt Hans. “We zouden waarschijnlijk £ 1.500 hebben uitgegeven aan diesel, terwijl we nu in totaal £ 335 hebben uitgegeven aan elektrische stroom. Dat is de totale brandstofrekening voor deze zomer. De grootste besparingen zitten echter in de bedrijfskosten. Er zijn geen oliefilters, en brandstoffilters meer aan boord, de onderhouds kosten zijn een stuk lager“, aldus Hans.
Sinds maart is de helft van de gebruikte stroom afkomstig van zonne-energie. De rest is van het opladen in de haven. De batterij heeft een bereik tot 60 mijl, wat ideaal is voor de visserij op kreeften, aangezien Hans elke dagreis 30 tot 40 mijl aflegt.
“Dit zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar er zijn een aanzienlijk aantal boten wel geschikt, het mooie is ook dat je dan aan het eind van de dag een product produceert dat bijna geen enkele impact heeft op het milieu.”
Papierwerk bleek een van de grootste obstakels. “Het was technisch niet moeilijk om de boot volledig elektrisch te maken“, legt Hans uit. “Proberen de financieringsdeadline te halen was een stuk moeilijker, en dat is jammer, want het voelde dat een waardig project door administratieve complicaties werd afgekapt“.
“Omdat er geen andere geheel elektrische visboten in he VK zijn, zijn er ook geen regels om een veiligheid certificaat te krijgen. We moesten elk onderdeel aan boord bespreken met de Maritime and Coastguard Agency (MCA) tot ze allebei tevreden waren. Pas toen mochten we uitvaren”
Het project heeft mogelijk de weg vrijgemaakt voor anderen om te volgen. Maar zolang de infrastructuur er niet is, zal Hans waarschijnlijk een eenzaam figuur blijven in de Britse visserijsector. (Bron: STV News)