Eerste reis nieuwe LT 43 ‘Annalijdia’
2 min readHet nieuwste vissersschip door een Nederlandse scheepswerf, heeft geen gemakkelijke bouw gehad, maar na tegenslagen die rampzalig hadden kunnen zijn, is de nieuwe twin-rigger / flyshooter overgedragen aan de Familie Van Duijn van Katwijk.
Tijdens de bouw bij TB Shipyards in Harlingen werd het project tweemaal getroffen door brand. Alle betrokken partijen stellen: daar kon niemand iets aan doen. Hierdoor voer het schip acht maanden later uit dan de planning was.
Na de dramatische tweede brand in augustus ontstond het serieuze idee om met het oog op bemanningsregelgeving de Britse kotter in te korten tot onder de 400 GT.
Maar van de nood werd een deugd gemaakt. Familie Van Duijn besloot het schip 3 meter te verlengen. De door Ove Kristensen ontworpen LT-43 is nu 37,50 meter lang.
Eerste reis
Klaas van Duijn, samen met zijn vader Maarten eigenaar van de LT-43, is tevreden over de eerste reis. “De vangst ging wel. Nu finetunen en wennen aan het schip.”
Over één ding is hij echt vol lof. Dat springt boven al het andere nieuwe uit: “De elektrische lieren, die werken geweldig.” Ook met het vistuig is hij blij. Dat is speciaal naar zijn wens gemaakt, met de juiste spreiding en opening op het schip en de visser aangepast. Een visnet moet immers goed aan de grond staan.
De intentie van familie Van Duijn om met een nieuw schip te gaan vissen was “investeren in de toekomst en het brandstofverbruik terugbrengen.” De grote voordelen van de elektrische lieren zijn: er is geen olielekkage en het is stiller aan dek. Alles gaat rustiger doordat de elektromotoren direct op de lier zijn aangesloten.
Van Duijn verwacht zeker 10 procent brandstof te besparen door de lieren, die ook bij uitvaren van het vistuig stroom opwekken. De nieuwe ABC 8DZC van 1.275 kW bij 950 toeren is ook zuiniger dan bij vergelijkbare schepen. Onder de video Flyshooting LT-43 ANNALIJDIA door de VCU.