Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Vernieuwing Noorse vissersvloot gaat door met “Gollenes”

3 min read

Artist impressie van de nieuwe Gollenes. Beeld Karstensens Skibsværft.

Het Noorse visserijbedrijf Gollenes AS en de Deense werf Karstensens Skibsværft hebben een contract ondertekend voor het ontwerp en de bouw van een pelagische trawler van 69,99 meter.

Gollenes AS is eigendom van de families Ose en Kvalsvik uit Fosnavåg in Noorwegen. De rederij werd opgericht in 1950 en de naamloze vennootschap werd in 2008 gewijzigd door Asbjørn Ose en Frode Kvalvik.

Dit schip wordt de derde nieuwbouwer voor de rederij, en zal de huidige “Gollenes” vervangen, die in 2011 door Karstensens Skibsværft werd opgeleverd. Het visserijbedrijf wordt geleid door schipper Frode Kvalsvik, en de volgende Ose/Kvalsvik-generatie Ivar Ose Bjørneset en Willy Kvalsvik.

Het bedrijf werkt met gecombineerde trawlvisserij, deels pelagisch voor haring en makreel en deels voor industrievis gecombineerd met vis voor menselijke consumptie/witvis. Het nieuwe schip zal volgens dezelfde principes blijven werken.

Het bedrijf is verheugd over het bereiken van deze overeenkomst met Karstensens Skibsværft en ziet uit naar de start van de bouw. De rederij en de werf hebben nauw samengewerkt sinds het contract voor de bestaande Gollenes meer dan 10 jaar geleden werd gesloten.

Karstensens Skibsværft is blij met het vertrouwen dat Frode Kvalsvik heeft getoond met deze opdracht. Terugkerende klanten zijn goede reclame. Evenals de andere schepen die de werf in aanbouw heeft voor reders in Ierland, Schotland, Noorwegen, Zweden, de Faeröer en Denemarken, zijn ook de nieuwe “Gollenes” van eigen ontwerp.

Met de nieuwe “Gollenes” heeft Karstensens Skibsværft een totaal van 14 vissersschepen in de orderportefeuille voor levering in de komende 3 jaar.

Ontwerp, interieur en inrichting zijn tot stand gekomen in een zeer nauwe samenwerking tussen scheepswerf en de rederij. Er is gezocht naar innovatieve oplossingen en er is speciale aandacht besteed aan het optimaliseren van de arbeidsomstandigheden, de veiligheid en het comfort van de bemanning. Tijdens het ontwerpproces zijn veel ervaringen met het huidige schip en de werf besproken en geëvalueerd.

Veiligheid en arbeidsomstandigheden zijn in het bijzonder verbeterd doordat de “Gollenes”, in tegenstelling tot de huidige, het gehele werk-dek overdekt zal hebben wat het schip de uitstraling van een superjacht geeft.

Het groene profiel wordt grotendeels verzorgd in termen van praktische en efficiënte oplossingen. Er is veel aandacht besteed aan het ontwerp en de optimalisatie van de romp in relatie tot het operationele profiel van de “Gollenes”, met het oog op een minimaal brandstofverbruik en dus een minimale uitstoot.

Bovendien zal het schip uitgerust worden met elektrische lieren, een elektrische vis pomp, warmteterugwinning van alle motoren, LED-verlichting in het hele schip en een aantal andere maatregelen om het energieverbruik laag te houden.

Het elektrische liersysteem zal worden geleverd door MacGregor Rapp (die ook leverancier was van de huidige Gollenes), het schip wordt opgetuigd voor 2 pelagische netten met 3 lieren en 4 netten trommels. Op het achterschip komen 2 elektrische vispompen.

Het RSW-vaartuig is uitgerust met fabrieksuitrusting, met maximale aandacht voor een efficiënte workflow en een voorzichtige behandeling van de vis.

De voortstuwingsinstallatie zal bestaan uit een ABC-hoofdmotor van 3955 kW. De oplevering van de nieuwe “Gollenes” is gepland voor maart 2023. [Bron: Karstensens Skibsværft]

Specificaties van het vaartuig zijn:

Totale lengte 69,99 meter.

Breedte 14,80 meter.

Diepte tot shelterdek 8,30 meter.

Hoofdmotor ABC 6 DL 36, 3955 kW.

Keerkoppeling en schroef Brunvoll Volda.

Liersysteem MacGregor Rapp, elektrisch.

Boeg en zij schroeven Brunvoll, 2 x 950 kW.

RSW-systeem 2 x 1300 kW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *