Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Britse Western FPO test Sumwing voor het eerst

2 min read

De E-198 ‘Margaret of Ladram’ van rederij Waterdance uit Brixham test voor het eerst een Sumwing. (YT)

De E-198 ‘Margaret of Ladram’ van rederij Waterdance uit Brixham, test voor de eerste keer een Sumwing-tuig om gegevens te verzamelen over brandstofefficiëntie en vangst in vergelijking met een traditioneel boomkortuig.

Opererend vanuit Brixham en voornamelijk vissend op Tong, zeeduivel en tarbot, vormen de Sumwing-testen van de Margaret of Ladram een belangrijke stap in het beoordelen van hoe nieuwe tuig ontwerpen kunnen worden toegepast in de Britse visserij. Dit meldt Fiskerforum hier.

De “Sumwing” is ontwikkeld in Nederland, maar ze zijn nog niet getest op de Britse vloot, ook hier lijkt het vistuig potentieel te hebben”, legt Chloe North, manager van de Western Fish Producers Organisation uit.

“Het vistuig moet worden aangepast aan onze manier van vissen in het VK, dat lagere sleepsnelheden gebruikt dan andere Europese visserijen. Deze proef zal helpen bepalen of het vistuig op grotere schaal kan worden toegepast, waardoor de brandstofefficiëntie in de hele vloot wordt verbeterd. Dat zou op zijn beurt helpen om de ecologische footprint van de sector te verkleinen.’

De Sumwing vervangt de traditionele boomkor door een met lucht gevulde, aerofoil-vormige vleugel om het net open te houden. In tegenstelling tot de traditionele boomkor heeft de Sumwing geen sloffen die over de bodem slepen, in plaats daarvan zweeft de Sumwing door hydrodynamica over de zeebodem.

De netten zijn over het algemeen minstens 25% lichter dan traditionele en veroorzaken aanzienlijk minder weerstand omdat er minder contact is tussen het vistuig en de zeebodem. Naast het verbeteren van het brandstofverbruik heeft de Sumwing minder bodemberoering.

“We verwachten een daling van het brandstofverbruik met ten minste 10% tijdens de proef, maar dit kan oplopen tot 15 tot 20%, Op dit moment vertegenwoordigt brandstof meer dan 22% van de operationele kosten van onze schepen, dus dit zal een aanzienlijke besparing zijn. In combinatie met het potentieel om de impact op het milieu te verminderen, is dit een heel opwindend onderzoek.” zegt Chloe North aan Fiskerforum hier.

Video: Brixham Trawler Margaret Of Ladram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *