Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Veelzijdige Noorse ‘Havsnurp’ afgeleverd door Deense werf [foto’s]

2 min read

De nieuwe Havsnurp. Foto Karstensens Skibsværft.

Ter vervanging van een ouder schip dat in 2012 op dezelfde werf werd gebouwd, heeft Karstensens Skibsværft uit Skagen, Denemarken de nieuwe Havsnurp afgeleverd aan visserijbedrijf Havsnurp AS, eigendom van de families Stølen en Hole uit Midsund in Noorwegen.

Dit veelzijdige nieuwe schip is ontworpen voor de visserij op makreel en haring, maar ook voor industriële en rondvis soorten. Het visserijbedrijf werd in 1985 opgericht door de zwagers Karsten Stølen en Kjell Inge Hole, die sindsdien een stap terug hebben gedaan in het bedrijf, zodat de jongere generatie Jan Andre en Tor Inge Stølen, en Ken-Arve en Oddbjørn Hole de activiteiten van het bedrijf met de nieuwe Havsnurp kunnen voortzetten.

De beslissing om terug te gaan naar de werf in Skagen was een logische, aangezien Havsnurp AS en Karstensen al eerder samenwerkten sinds de vorige Havsnurp dertien jaar geleden werd opgeleverd.

De 69,99 meter lange Havsnurp heeft een breedte van 14,80 meter en heeft een laadvermogen van 1951 kubieke meter in haar negen RSW-tanks. De bestelling voor het nieuwe schip werd in de zomer van 2021 geplaatst en het casco werd gebouwd op de werf van Karstensen in Polen voordat het naar Skagen werd gebracht voor afbouw en proefvaarten voorafgaand aan de levering.

Gebouwd als combinatie pelagische/ purseseiner, bestelden de eigenaren van Havsnurp bij MacGregor het Rapp elektrische trawlliersysteem, vispompen en de Triplex-ringzegeninstallatie.

Op het dek staan een paar 80-tons trawllieren en naast een pakket kleinere lieren heeft Havsnurp een paar 80-tons side-by-side nettrommels uitgelijnd met de visborden voor het uitzetten en ophalen van de pelagische netten. De ringzegeninstallatie is voorzien van een elektrische Triplex 1020 dumper, met een NK-6000 kraan, FLH-112 kurklijnstapelaar en GLH-112 loodlijnstapelaar. De 37,70 tons purseseine lieren zijn van Rapp.

Triplex leverde ook de KNR-75 kraan gemonteerd op de hekgalg en de KN-50 voordek- en vispompkranen. De dekpompen zijn een paar elektrische 24-inch units, met visslanghaspels voor achter- en aan stuurboord.

De voortstuwing van Havsnurp wordt geregeld door een 4640 kW Wärtsilä 8L32E2 hoofdmotor die een schroef van 4500 mm aandrijft.

In het geval van een vraag naar extra vermogen, zijn de hulpmotoren in staat om de normale stroomvoorziening van het schip te laten werken, inclusief de belasting van het liersysteem. Het energiebeheersysteem aan boord bewaakt het energieverbruik en start en schakelt de hulpmotoren indien nodig automatisch uit.

Havsnurp heeft ook een 1100A walstroomaansluiting, waardoor het mogelijk is om te lossen zonder het gebruik van dieselgeneratoren, hoewel deze walinfrastructuur nog niet op grote schaal beschikbaar is. Kijk onder de foto’s van het nieuwe schip.