Nieuwe triple-rig hektrawler met omgekeerde Enduro Boeg voor IJsland
3 min readEen nieuw vissersschip gebouwd voor het IJslandse visserijbedrijf Ísfélag, is op weg naar IJsland vanaf de Celiktrans-scheepswerf in Turkije.
De nieuwe triple-rig trawler Sigurbjörg ÁR-67 werd oorspronkelijk besteld door het Siglufjörður-bedrijf Rammi, dat tijdens de bouw van het nieuwe schip fuseerde met een van de grootste exploitanten van IJsland, het op de Westmaneilanden gevestigde Ísfélag. Ondanks de eigendomswisselingen zijn er geen wijzigingen aangebracht aan het 48,10 meter en 14 meter brede schip, behalve een wijziging van het kleurenschema en de toevoeging van het Ísfélag-embleem.
Sigurbjörg ÁR-67 is ontworpen voor demersale verse vis, met vier trawllieren, die opties biedt voor het werken met een verscheidenheid van multi-rig vistuigen, tot het slepen van drie trawls in triple-rig configuratie.
De omgekeerde Enduro Bow, ontworpen door Nautic, is een onderscheidend aspect van de configuratie van het nieuwe schip, naar het voorbeeld van eerdere ontwerpen die de effectiviteit van deze opstelling hebben bewezen.
‘De beweging van het schip is veel zachter, omdat de zee over de boeg breekt in plaats van schokken te genereren die gepaard gaan met een conventionele boeg die bij zwaar weer een golf raakt. De bemanning is er dol op’, aldus Kári Logason van Nautic, die vanaf het begin centraal heeft gestaan bij het ontwerp en de bouw van Sigurbjörg, en bevestigt dat uit zijn eigen ervaring met reizen met deze schepen, niets je ervan weerhoudt om rustig te slapen in slecht weer.
Nautic ontwierp eerder drie Enduro Bow-trawlers voor Brim (voorheen HB Grandi), terwijl partnerbedrijf Skipatækni vier grotere schepen ontwierp voor Samherji en Fisk Seafood die hetzelfde ontwerpkenmerk hebben en die al enkele jaren met succes opereren.
“De eigenaren en bemanningen van deze trawlers zijn blij met de prestaties en ze zijn ervan overtuigd dat dit de enige manier is waarop vissersschepen moeten worden gebouwd. De rompvorm met de Enduro Bow zorgt voor meer ruimte en drijfvermogen in het voorste deel van het schip’, aldus Kári Logason.
Met een breedte van 14 meter biedt dit ontwerp alle ondersteuning die nodig is voor het gewicht van de vier trawllieren. Het ontwerp stelt deze schepen in staat om door golven te duwen in plaats van er overheen, wat betekent dat het schip een uniek stabiel werkplatform biedt.
Het pakket dekmachines en elektrische aandrijvingen is geleverd door Ibercisa, met vier lieren van 279 kW en 35 ton die worden beheerd door een Scantrol iSym 7 autotrawlsysteem. Het elektrische systeem maakt gebruik van Active Front-End (AFE)-technologie van Siemens, die ook de aandrijvingen en elektromotoren leverde, waardoor energieregeneratie met een zeer lage vervorming mogelijk is.
Ibercisa leverde ook zes 55 kW sweepline-lieren, drie 75 kW gilsons, een paar 55 kW kuillieren en twee 15 kW outhaul-lieren, evenals twee gecombineerde ankerlieren en een afmeerlier.
Een belangrijk aspect van het ontwerp van Sigurbjörg was het bieden van een centrale ruimte aan boord, vrij van pilaren en steunen, voor het vangstbehandelingssysteem. Ingenieuze engineering van romp en schotconstructies heeft dit mogelijk gemaakt, met een vrije ruimte van 285 vierkante meter voor het vangst verwerkingsdek.
De vangsten worden van de 74 kubieke meter grote ontvangstbakken naar de geavanceerde vangstverwerkingsruimte geleid en een geautomatiseerde lift wordt gebruikt om verwerkte en gesorteerde vangsten naar de gekoelde visruimte van 630 m3 te transporteren. Deze heeft een capaciteit van 590 x 440 liter, wat overeenkomt met een vangst van ongeveer 185 ton, gerekend op 300-320 kg per bak.
Accommodatie aan boord is voor een bemanning van maximaal 16 personen in vier eenpersoons- en zes tweepersoonshutten. Kijk hier de foto’s van de nieuwe Sigurbjörg ÁR-67
Bron: Fiskerforum