Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Macduff levert nieuwste twinrigger PD289 ‘Forever Faithful’

4 min read

De nieuwste twinrigger PD289 ‘Forever Faithful’. Foto Macduff Shipyards Ltd

De nieuwste Macduff twinrigger voor Andrew West, de ‘Forever Faithful’, is de visserij begonnen met de vangst op Noordse kreeftjes in de Noordzee. Het nieuwe schip vervangt een ouder schip met dezelfde naam dat in 2016 ook bij Macduff van de werf kwam. De nieuwste Forever Faithful is de vijfde nieuwbouwer van de werf voor de familie West.

Dit is het derde schip in een reeks zusterschepen die op de werf in het Britse Buckie door Macduff Shipyards zijn gebouwd en waarin de werf blijft ontwikkelen en investeren. Voor de Forever Faithful is de Zenith BF-106 begin vorige zomer overgedragen, en de Celestial Dawn BF-109 is in de zomer van 2022 afgeleverd. Alle drie schepen hebben dezelfde romp en algemene visserij opstelling hoewel elk schip is ingedeeld om aan de voorkeuren van de eigenaren te voldoen.

Het casco van de 22,75 meter lange LOA, 7,60 meter brede Forever Faithful is een volledig stalen constructie, met een aluminium stuurhuis en mast, het casco heeft een dubbel knikspantromp met spiegelachtersteven en een moderne boeg.

Hoewel het een zusterschip is van de twee andere schepen, varieert de lay-out van de Forever Faithful aanzienlijk, zowel vanbinnen als van buiten. In een primeur voor de werf is de accommodatie boven het dek uitsluitend aan bakboord gemonteerd, met twee wasruimtes en de toegang tot de kajuit achterin en een royale kombuis midscheeps die naar voren loopt. Accommodatie is er voor een bemanning van zes tot acht personen.

Zodra de vangst aan boord is gehesen, wordt deze door een hydraulische transportband naar het werkdek gebracht, waar de vangst wordt geselecteerd en gewassen. Forever Faithful is ingericht voor het invriezen van de vangst op zee. Gesorteerde en gewassen vangsten worden aan het voorste uiteinde van het werkdek verpakt, voordat ze naar een blast vriezer aan bakboordzijde worden gebracht, direct voor de kombuis wanneer de kreeftjes gedurende vier tot zes uur bij -35 tot -40 °C worden ingevroren. De blast vriezer kan ongeveer 1000 kg verpakt product vriezen op de roestvrijstalen rekken die aan de binnenkant zijn geplaatst.

Het bevroren product wordt vervolgens rechtstreeks in het vriesruim eronder neergelaten, dat zich in het achterste deel van het ruim bevindt, totdat het aan het einde van de reis aan land wordt gebracht. Een schot met een grote koelhuisdeur verdeelt het visruim in tweeën, en het voorste deel van het ruim is ingericht als een traditioneel visruim met een eigen koelsysteem en kan ongeveer 250 dozen gekoelde vis bevatten. De koelsystemen voor het visruim, samen met de ijsmachine, werden allemaal geleverd en gemonteerd door Premier Refrigeration. Het schip beschikt over vier afzonderlijke installaties en maakt gebruik van blower-units in plaats van traditionele koelleidingen.

Om de uitstoot van het nieuwe schip tot een minimum te beperken en een kosteneffectieve exploitatie te garanderen, is het voortstuwingspakket zeer zorgvuldig overwogen. Forever Faithful heeft een Masson Marine W6000 keerkoppeling met een reductie van 10:1, de grootste reductieverhouding die de werf tot nu toe heeft gemonteerd met een vaste schroef. Dankzij de keerkoppeling kon de werf een schroef met een diameter van 2500 mm monteren in een modern profiel van de tunnel, die een hoge stuwkracht levert bij lage snelheden, maar ook een lichte toename van de stuwkracht bij stoomsnelheden in vergelijking met het vorige schip.

De voortstuwingskracht wordt geleverd door een 600 pk Caterpillar C18 hoofdmotor. Dit is een Tier III-gecertificeerde motor en wordt geleverd met een katalysator en een ureum/AdBlue-systeem waardoor de motor voldoet aan de nieuwe, strengere emissienormen van de IMO. De certificering van de motor en het SCR-systeem werd geregeld door Finning CAT met certificering door DNV/GL. Het systeem bleek goed te werken tijdens proefvaarten, waar de SCR-geluiddemper met een reductie van 35 dB hielp het geluidsniveau in het hele schip te verminderen. Het is het derde systeem van dit ontwerp dat tot nu toe door de werf is gemonteerd en het zesde schip dat de werf heeft geleverd met Tier III-gecertificeerde motoren.

Het primaire hydraulische vermogen wordt geleverd door een speciale hulpmotor, een Doosan/Hyundai 4AD086 met 199 kW motorvermogen. Deze motor is ook gecertificeerd volgens de IMO Tier III-normen en is voorzien van een SCR-eenheid en een ureumpompsysteem. De hulpmotor drijft twee hydraulische pompen aan voor primaire stroom, maar het schip beschikt ook over een hydraulische motorpomp van 45 kW met elektromotor die fungeert als een noodpomp en in de haven kan worden aangedreven door beide generatorsets.

De elektrische stroom aan boord wordt geleverd door twee Mitsubishi-generatorsets die worden geleverd door Macduff Diesels Limited, elk met een vermogen van 98 kW en van voldoende grootte om de stroom van het schip onafhankelijk te laten werken.

De werf vervaardigde een op maat gemaakt pakket hydraulische dekmachines, waaronder een lier met drie trommels met een Hagglunds compacte CA210-motor, twee gesplitste trommels compleet met twee Hagglunds compacte CA70-motoren per drum. Thistle Marine uit Peterhead leverde zowel de MFB8 loskraan als de MBK7 power block kraan, die beide voorzien zijn van een draaikrans. Er is een kleine hijslier gemonteerd om de vergrendeling in het ruim te helpen verplaatsen voor het lossen.

De elektrische systemen van het schip werden ontworpen en gemonteerd door R.D. Downie, die ook het schakelbord en de bedieningspanelen voor alle pompen en motorstarters vervaardigde, evenals de brand-, lens- en gasalarmsystemen samen met het navigatielichtpaneel en assisteerde bij de installatie van de navigatieapparatuur. Het pakket stuurhuiselektronica werd geleverd en gemonteerd door Woodsons uit Aberdeen. Marport UK leverde het sleepnetmonitoringssysteem van de Forever Faithful. Onder Foto’s van het nieuwe vissersschip.