Fouten aan boord Glomar Venture leiden tot aanvaring met windmolen
2 min read
Glomar Venture. Foto KNRM
Op zondag 20 april, in de vroege ochtend, is het offshore service vessel Glomar Venture tegen de basis van een windmolen in het Hollandse Kust Zuid windmolenpark van Vattenfall gevaren. Een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wijst erop dat een reeks menselijke fouten aan boord de oorzaak waren van het incident.
Het schip was onderweg naar de haven van Den Helder, na vier weken assistentie te hebben verleend op de Noordzee. Tijdens de wachtwisseling werd koers gewijzigd richting de rand van het windmolenpark. Deze koerswijziging leidde tot de aanvaring met een hoekpaal.
De stuurman van de wacht, die zijn eerste reis op de Glomar Venture (de ex KW88 ‘Pelikaan’) maakte, had hiervoor besloten de koers te veranderen vanwege het drukke scheepvaartverkeer op de oorspronkelijke route. Dit gebeurde echter met een digitale kaart die niet volledig up-to-date was, waardoor het windmolenpark niet helemaal zichtbaar was. De papieren kaart, die wel actuele informatie bood, werd niet gebruikt.
Daarnaast was er tijdens de aanvaring geen uitkijkpost bemand en was het wachtalarm uitgeschakeld. De stuurman ging ervan uit dat de kapitein, die op dat moment sliep, vanzelf wakker zou worden als er iets mis zou gaan. Drie bemanningsleden raakten gewond bij de aanvaring, waaronder de kapitein, de stuurman en de machinist. Twee van hen werden met de reddingboot geëvacueerd naar station Den Helder.
De Glomar Venture liep aanzienlijke schade op aan de boeg, maar kon uiteindelijk onder begeleiding van de kustwacht op eigen kracht naar Den Helder varen, waar het schip werd gerepareerd.
Volgens Jan-Wouter Thijssen, general manager van Glomar Offshore, was het incident een opeenstapeling van fouten van de stuurman. Thijssen benadrukte dat de stuurman de situatie volledig had erkend en dat zijn beslissing om de koers te wijzigen, gebaseerd op een onvolledige digitale kaart, een cruciale rol speelde in het incident. “Hij dacht dat hij het zonder uitkijk wel zou redden,” zei Thijssen.
Het rapport van de Onderzoeksraad meldt verder dat de stuurman 20 jaar ervaring had als kapitein op andere schepen, wat de omstandigheden van zijn eerste reis op de Glomar Venture in perspectief plaatst. Het incident heeft geleid tot strengere richtlijnen en procedures om het risico op soortgelijke voorvallen in de toekomst te minimaliseren.