Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Slanke elektroden in plaats van dikke kettingen

2 min read

Normaal gesproken vissen ze nu met kettingmatten op tong. Die zijn nodig om op bestekken te vissen waar stenen de netten kunnen beschadigen. De vangstmethode heeft de schipper en zijn bemanning altijd een goede boterham opgeleverd. De laatste jaren echter wegen de uitgaven helaas erg zwaar.

Door: W.M. den Heijer

Prijzige brandstof en dure materialen voor het vistuig waren voor schipper Job Bout van de TH-6 aanleiding om toch maar eens kennis te nemen van de pulstechniek. Inmiddels is de Tholense schipper blij met de besparing op verschillende uitgaven.

De demotrip met de TH-7 vorig jaar deed Job Bout (53) besluiten om de zware kettingmatten te verruilen voor slanke elektroden. ´Je ziet tijdens zo´n trip hoe het werkt en we konden alles vragen aan de bemanning van de TH-7. Als we het hadden geweten, waren we er eerder mee begonnen, maar er waren nog geen voldoende vergunningen beschikbaar. Nu zijn we blij dat we die move gemaakt hebben´, aldus Job Bout, die samen met zijn zoon Korné (26) afwisselend op de uit 1981 daterende Eurokotter schippert.

Hij laat doorschemeren dat ie af is van die zware wekkerkettingen en Bout beseft ook terdege dat een verduurzaming van de visserij nodig is om in de toekomst nog een boterham te kunnen verdienen.

Bout: ´We zijn in elk geval op de goede weg en de resultaten vallen zeker niet tegen. Integendeel, we maken mooie reizen.´ De TH-6 is de laatste weken regelmatig voor de Zuid-Hollandse kust te vinden en ofschoon er af en toe een stevige noordelijke wind voor veel deining zorgt, zien hij en zijn bemanning kans om met de pulstechniek van HFK goede weekbesommingen te noteren.

Gewoontegetrouw voert de TH-6 in Colijnsplaat aan, maar de haven van Scheveningen ligt ietwat gunstiger ten opzichte van de visgronden. En hij is niet de enige. De TH-7, TH-10, ARM-25 en de ARM-33 voeren in april wekelijks te Scheveningen aan. Zij vissen oom allemaal met het pulsconcept. ´We hopen dat de investering eruit komt, maar we hebben vertrouwen in het spulletje van HFK´, aldus een optimistische Bout.

Schipper Job Bout geeft vanuit de brug aanwijzingen aan zijn bemanning. (foto W.M. den Heijer)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *