Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Het Visserijblad verkent de korte keten in de vissector

3 min read

Tachtig jaar geleden verscheen Het Visserijblad als gespecialiseerd en kritisch maandblad rond visserij en zee. Het werd vernieuwd onder leiding van publicist en kunstenaar Flor Vandekerckhove tot een blad met visserijnieuws, sociale en ecologische standpunten, cultuur en historie.

De vissers schreven er zelf bijdragen voor. Twee jaar geleden werd de uitgave stopgezet, maar de sociaal-ecologische beweging Climaxi kon dit niet aanzien en gaf in 2015 eenmalig een nummer van het blad uit op 1.500 exemplaren. Dat wordt dit jaar herhaald zodat je in de nieuwe editie kan lezen over garnalen, sportvisserij en over de korte keten. Net zoals in de landbouw proberen ook in de visserij steeds meer producenten hun waren rechtstreeks aan de man te brengen.

Twee jaar geleden leek het doek te vallen voor Het Visserijblad, een tijdschrift dat maandelijks verscheen dankzij de tijd en energie die bekende Bredenaar Flor Vandekerckhove erin stak. Dat het anders uitdraaide, is te danken aan de ngo Climaxi die vorig jaar Het Visserijblad nog één keer uitgaf en dat kunstje dit jaar nog eens overdoet. “Dit blad is te goed om het te laten stoppen”, vertelt Filip De Bodt van Climaxi. “Er blijft heel wat veranderen in de visserijwereld. Verhalen zijn de moeite om door te geven, de sector leeft nog en er gebeuren interessante dingen.”

Climaxi trekt zich behalve de ecologische toestand van de zee en de visbestanden ook het lot van de vissers aan. Binnenkort starten de opnames van een nieuwe documentaire over het Europese landbouw- en visserijbeleid (‘Fish&Farm’). In 2011 en 2014 verschenen reeds documentaires over duurzame visserij en de sociale situatie van vissers. En nu dus al twee jaar na elkaar een onverhoopte uitgave van Het Visserijblad.

Het sectorblad verdiept zich deze keer in de korte keten die we al langer kennen in de landbouw. In de vissector ontstaan nu ook initiatieven met hetzelfde uitgangspunt: hoe minder tussenpersonen, hoe beter het product en hoe interessanter de prijs voor producent en soms ook voor consument. Filip De Bodt ziet in de macht van de Vlaamse Visveiling een bestaansreden voor de korte keten. “Ten tijde van de discussie rond de installatie van een importstructuur voor pangasiusvis in Zeebrugge was het veilingdochter European Food Center die deze invoer wou organiseren.”

Ook de consument maakt het initiatiefnemers in de visserijsector niet makkelijk. Het Visserijblad laat Levi Vermote van de coöperatie Vesche Vis aan het woord: “Wij doen ons uiterste best om een rechtstreeks verkoopsysteem met rauwe vis op te zetten, maar dat is niet altijd eenvoudig. Consumenten zijn verwend. Het schoonmaken van rauwe vis schrikt af en de bevoorrading via kustvisserij brengt ook weinig variatie in het aanbod.” Vaak is het duurder om iets in kleine hoeveelheden op de markt te brengen zodat de betrachting om goedkoper te zijn voor de consument niet altijd lukt.

De korte keten is niet nieuw in de vissector. Op de Oostendse Vistrap verkopen kustvissers hun waren rechtstreeks, wat het voor Climaxi onbegrijpelijk maakt dat andere kustgemeenten niet in die mogelijkheid voorzien of er zelfs regelementen op nahouden die bepalen dat alles naar de veiling moet. Een nieuw fenomeen zijn de vissers die een eigen winkel openhouden. Zo verkoopt Vishuis De Panger in Nieuwpoort de vangst van de Z.329 Ramblers en Viswinkel De Kottens in Westende doet hetzelfde met de buit van de O.33 Marbi. “Zouden er geen nieuwe mogelijkheden zijn als al die initiatieven eens zouden samenwerken?”, dagdroomt de uitgever van Het Visserijblad. [Bron: Vilt]

Een nummer van Het Visserijblad kunt U bestellen via filip@climaxi.be.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *