Nieuw pelagisch vlaggenschip voor Deense vloot
2 min readDe Kleven scheepswerf in Noorwegen heeft het grootste vissersvaartuig van Denemarken afgeleverd in Skagen. De nieuwe Gitte Henning S-349 is daar afgelopen zaterdag gedoopt.
Het pelagische schip is gebouwd voor de Deen Henning Kjeldsen uit Skagen en is ontworpen door Salt Ship Design. Met een lengte van 90 meter en een breedte van bijna 18 meter is de gecombineerde trawler / purseseiner waarschijnlijk het grootste schip ter wereld van dit type.
Het casco is gebouwd op de Crist werf in Polen daarna heeft de Kleven-werf in Noorwegen het schip afgebouwd. De nieuwe Gitte Henning heeft een lengte van 90,45 meter, en een breedte van 17,80 meter. Het laadvermogen in haar RSW-tanks is 3600 kubieke meter.
Het vaartuig kan werken in volledige diesel-elektrische modus, in diesel mechanische-modus of in een gecombineerde hybride modus. De totaal 7720 kW van de twee MAK hoofdmotoren in combinatie met een 5 meter diameter schroef geven een trekkracht van meer dan 130 ton, waarmee het schip een snelheid van 16.5 knopen haalt.
Toeleveranciers van de nieuwbouwer zijn onder andere Scana Volda, Brattvåg Electro, MMC, Brunvoll, Mare Safety, Rolls-Royce en Barley. Karmøy Winch leverde de dekuitrusting.
Er is een lange geschiedenis van vissersvaartuigen die de naam ‘Gitte Henning’ hebben gedragen, het nieuwe pelagische vaartuig vervangt een Noors gebouwd voormalig IJslands pelagisch vaartuig met dezelfde naam dat werd verkregen in een ruil toen het laatste schip gebouwd voor Henning Kjeldsen na iets meer dan een jaar na aflevering alweer naar IJsland is verkocht.
Zaterdag was het nieuwe schip ook van binnen te bezichtigen voor het publiek. Op de kade stond het zwart van de mensen die wel even een kijkje wilden nemen. Onder een video.