Eerste visreis met witvistrawler ‘Emeraude’
2 min readDe nieuwe SM 934107 ‘Emeraude’ is bezig met haar eerste visreis. De 80 meter lange witvistrawler is deze maand in de vaart gekomen voor twee Franse rederijen waarin het Katwijkse Parlevliet & Van der Plas deelnemingen heeft: Euronor en Compagnie des Pêches St. Malo.
Het opvallende ontwerp, met een boegvorm die zowel in de offshore als de visserij steeds meer opgang maakt, is van Rolls-Royce. Uitgangspunten daarbij waren minder weerstand, economische efficiëntie en stabiliteit. Het schip is gebouwd bij Kleven’s Myklebust. Vorig jaar leverde deze Noorse scheepswerf twee trawlers af aan de Duitse rederij DFFU, de ‘Berlin’ en de ‘Cuxhaven’, van exact hetzelfde ontwerp. De hoofdmotor van de ‘Emeraude’ is een Bergen Diesel van 3.600 kW. Rolls-Royce leverde onder meer ook de hulpmotoren, de hele voortstuwingsinstallatie en de hydrauliek aan dek.
Op dit moment vist de ‘Emeraude’ in de Barentszzee ten noorden van Noorwegen op kabeljauw, met een 35-koppige bemanning. De kabeljauw wordt aan boord gefileerd, geportioneerd en ingevroren. AFAK Techniek uit Katwijk is verantwoordelijk voor een deel van de vangstverwerkingsinstallatie; met name de ‘natte verwerking’, zoals de graders, hopperbins en diverse transportlijnen. Aan boord bevindt zich ook een compacte vismeelinstallatie, fabricaat Hedinn.
Het nieuwe schip is een vervanging van de SM 640670 ‘Grande Hermine’, die eerder dit jaar haar laatste reis maakte. De officiële doop van de SM 934107 ‘Emeraude’ zal in september/oktober plaatsvinden in de Franse thuishaven Saint Malo.
Aandelen
Parlevliet & Van der Plas en het IJslandse Samherji nemen beide voor 50 procent deel in Euronor. De aandelen in Compagnie des Pêches St. Malo zijn verdeeld over P&P, Samherji en de Franse familie die voorheen alleen-eigenaar was. Waarschijnlijk al volgende maand zal door de Noorse werf de identieke H 7 ‘Kirkella’ opgeleverd worden aan UK Fisheries Ltd, de Britse onderneming van Samherji en P&P. [Bron]