Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Nieuwbouw flyshooter Z.99 ´Aravis´voor rederij Nele

3 min read

Impressie van de nieuwe flyshooter Z.99 ´Aravis´voor rederij Nele gebouwd door Padmos

Aan het begin van deze zomer hadden reeds zes Vlaamse rederijen aangekondigd dat zij de stap naar nieuwbouw gingen zetten. Nu mogen we hier officieel een zevende vaartuig aan toevoegen. Rederij Nele heeft een contract ondertekend bij scheepswerf Padmos voor de vervanging van de Z.99 Aravis voor een gloednieuwe flyshooter.

De redactie van het Rederscentrale informatieblad ging ten rade voor meer informatie over deze ambitieuze plannen bij de vertegenwoordiger van de rederij, Anton Dekker, die sinds enkele maanden deel uitmaakt van de Raad van Bestuur van de Rederscentrale.

Rederij Nele maakt deel uit van de Nederlandse Jaczon groep, die op haar beurt onderdeel is van Cornelis Vrolijk, dat door de hele visketen heen actief is in de vangst, kweek, verwerking en verkoop van vis en garnalen.

Anton Dekker is vlootmanager van de meer dan tien kotters die vallen onder Jaczon. Rederij Nele bezat tot voor kort één vissersvaartuig, namelijk de Z.99 Aravis. Deze flyshooter werd zo’n 10 jaar geleden overgekocht vanuit Frankrijk. Gedurende deze jaren werd een succesvolle visserij bedreven, maar midden vorig jaar kwam een interessant bod vanuit Suriname en werd het vaartuig uiteindelijk verkocht.

Jaczon staat enerzijds voor continuïteit, maar tracht anderzijds ook in te spelen op verandering met als doelstelling een duurzame bedrijfsvoering. Omwille van deze reden werd als snel de knoop doorgehakt en zal een vervangend nieuwbouwvaartuig Z.99 Aravis worden gebouwd.

Het nieuwe flyshoot-vaartuig wordt afgebouwd door scheepwerf Padmos te Stellendam en zal qua ontwerp in grote lijnen overeenstemmen met de SL.26 die momenteel in afbouw is bij Padmos. De nieuwe Z.99 zal 25 meter lang zijn en het volume bedraagt 250 GT. Het casco wordt gebouwd bij CSR B.V. te Rotterdam. Verwacht wordt dat het nieuwe vaartuig eind 2021 in de vaart komt.

Anton Dekker ziet met de nieuwbouw enorme opportuniteiten op vlak van brandstofbesparing. Het is de bedoeling dat het vaartuig per zeedag onder een verbruik van 2.000 liter uitkomt.

De flyshoot-visserij zit in de lift en we merken de laatste jaren in Europa een toename van de visserij-inspanning en van het aantal nieuwe vaartuigen dat in de vaart komt. Dit resulteert in toenemende kritiek ten aanzien van flyshoot-visserij en Europa pleit voor een strikter beheer ervan in gebieden zoals het Engels Kanaal.

Anton Dekker is er desalniettemin van overtuigd dat de evolutie van de visbestanden er eerder komt door klimaatsverandering dan door de toenemende visserij-intensiteit: “Er wordt gedurende een 13-tal jaar met een steeds groeiende flyshoot-vloot gevist in de Noordzee en het oostelijk deel van het Engels Kanaal.

De doelsoorten waarop gevist worden zijn onder andere inktvis en zeebarbeel en die bestanden tonen een stijgende lijn aan gedurende de laatste jaren. Dit heeft volgens mij te maken met ‘Global warming’. Bepaalde vissoorten, zoals schol en kabeljauw, planten zich minder sterk voort in warmere wateren, terwijl andere visbestanden zoals inktvis het erg goed doen.”

Voor we Anton Dekker veel succes wensen met het verder leiden van de Jaczon-vloot en de nieuwbouwplannen van de Z.99 Aravis, blikken we nog kort even vooruit op zijn ambities als lid van de Raad van Bestuur van Rederscentrale gedurende de komende zes jaar.

Hierover vertelt Anton Dekker dat hij tevreden is om deel uit te maken van het bestuur en hij zich zo meer kan verdiepen in dossiers en ontwikkelingen binnen de Belgische visserijsector. Hij zal trachten om een brug te bouwen tussen de Vlaamse en Nederlandse visserijsector, want het is duidelijk dat beide visserijlanden heel wat gemeen hebben en hetzelfde doel betrachten; namelijk een werkbare visserij voortzetten, zowel op korte en middellange termijn. [Bron Rederscentrale Augustus 2020]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *