Cobia een nieuwe soort vis op de Belgische markt
3 min read‘Eerlijk gezegd: ik ken hem niet.’ De binnenkomer van Luc Huysmans, productmanager Visserij en Aquacultuur van het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), kan tellen.
Niet dat dat een punt hoeft te zijn. De rode poon of de hondshaai waren al net zo onbekend tot het VLAM hen het predicaat ‘vis van het jaar’ gaf.
Laten we u dus voorstellen: de cobia. De vis haalde in 2010 de media. In Groot-Brittannië werd toen – volgens het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw – aan de cobia gedacht om de kabeljauw te vervangen, als goedkoper alternatief voor de fish-and-chips. Het grote voordeel van de cobia is zijn snelle groei, werd toen gemeld. Vijf tot zes kilogram per jaar, dubbel zoveel als de zalm – nog een vis waarmee de cobia wordt vergeleken.
Op de omegabaars is het wachten
‘Af en toe duikt er wel iets nieuws op’, zegt Luc Huysmans van het VLAM. ‘Toen ik hoorde over een nieuwe vis voor de Belgische markt, dacht ik dat het zou gaan over de omegabaars, die in het najaar of in het voorjaar van 2016 bij ons op de markt komt via een universitaire spin-off in aquacultuur.’
Neen dus, het gaat over een buitenlandse vis die de Belgische markt wil veroveren, ook via aquacultuur, want daar ligt de toekomst.
‘Cobia is nog tamelijk onbekend bij de Belgische chefs, maar toch heeft de vis een enorm culinair potentieel’, klinkt het in de folder van ISPC (International Sales and Promotion Company), het bedrijf dat de cobia aanbiedt voor zijn klanten, de horeca. ‘De vis ziet eruit als een grote zalm of een kleine haai (hij wordt gemiddeld twee meter groot) en valt vooral op door de kwaliteit van zijn visvlees. De smeuïge structuur in de mond is vergelijkbaar met die van tonijn en zeebaars.’
‘Inderdaad, de bleke tonijn’, zegt Ivan Sabbe, zaakvoerder van ISPC – en in een vorig leven politicus bij Lijst Dedecker was en de baas van Lidl België. ‘Vissoorten zoals de geelvintonijn of de geelstaarttonijn die u bij sushi en sashimi ook aantreft.’
Wat is zo uniek aan de cobia waardoor u denkt dat die kan aanslaan op onze markt?
‘De kweek. Dat is het verschil met de tonijn, die kan niet of toch slecht kweken. De cobia wordt gekweekt dertien kilometer uit de kust van Panama in de Atlantische Oceaan. Er zijn weinig vissen die in kooien in stromend water worden gekweekt. Bovendien heeft de cobia veel plaats. Aan de oppervlakte is er drie procent vis en 97 procent water.’‘U moet ook denken aan de groei van de wereldbevolking. We zitten aan zeven miljard, we gaan richting tien miljard. Dan moet je de juiste antwoorden hebben, want de wilde vis komt op dat moment absoluut onder druk te staan. Het ideaal is dan om producten te hebben die kunnen gekweekt worden. Wat de cobia betreft, is er alleszins een groot potentieel en is het antwoord pasklaar. Het is bovendien een gezonde vis, met driemaal meer Omega 3 dan zalm.’
In de folders van ISPC en Océan Marée, een ander bedrijf van u, biedt u de cobia aan. Dan durf ik denken dat u voldoende voorraad heeft. Hoeveel mensen krijgen die folders?
‘Heel wat. Concreter kan ik daar niet op antwoorden, want dan maak ik de concurrentie wakker en weten die hoeveel klanten ik heb.’
In eerste instantie mikt u op restaurants en nog niet meteen op de kleinhandel?
‘Het is een kwestie van positionering en dan zijn restaurants een goed begin. De cobia zal niet van vandaag of morgen doorbreken, dat is een proces dat gradueel moet verlopen en zijn tijd duurt. Op termijn sluit ik de retail niet uit, maar waar we nu op mikken, is vooral de horeca.’
Maar ook de kleinhandel is geen garantie voor een doorbraak, herinnert Luc Huysmans zich. ‘Ik herinner me dat tien of vijftien jaar geleden een poging werd gedaan om de beryx, een diepzeevis, op onze markt te introduceren. Carrefour is toen mee op de kar gesprongen voor de verdeling, maar inmiddels is die toch weer van het toneel verdwenen. [Bron]
Video: Visit the World’s Largest Open-Ocean Fish Farm