di. jul 23rd, 2019

Visserij.nl

Een website (in opbouw) over de beroepsvisserij

Britse kotter achteruit gesleept door onderzeeër

2 min read

Een Britse kotter is veilig terug in de haven van het Noord Ierse Ardglass na een incident waarbij het schip met een snelheid van zeven knopen is achteruit gesleept door een onderzeeër.

De in Ardglass geregistreerde kotter B 317 ‘Karen’ lag ongeveer 20 mijl uit de kust te vissen toen het schip aan iets vast kwam te zitten en ineens achteruit werd gesleept.

Schipper Paul Murphy zegt dat zij op een gegeven ogenblik met een snelheid van meer dan zeven knopen achteruit werden gesleept. Toen de bakboord davit los brak van de opbouw en over de reling werd gebogen heeft de bemanning de remmen van de vislier losgedraaid en daarmee net, borden en visdraad in zee verloren.

Daarna is de kotter terug gevaren naar de haven van Ardglass. Volgens de schipper heeft de bemanning geluk gehad, de kotter was bijna gekapseisd en is beschadigd. Buiten de materiële schade is Murphy vooral boos omdat de onderzeeër niet boven water is gekomen na het incident.

Het Britse ministerie van Defensie doet geen verklaringen over de activiteiten van Britse onderzeeërs. Volgens het hoofd van de Noord-Ierse visserij organisatie kan het zijn dat de onderzeeër Russisch is, maar er is ook sprake van geallieerde (NAVO) activiteit. Klik hier voor een reportage met schipper Paul Murphy.

2de visserschip binnen één maand

De schipper van het Schotse kotter ‘’Aquarius’’ beweerde vorige maand ook dat zijn schip bijna is gekapseisd doordat er waarschijnlijk een  onderzeeër verstrikt raakte in hun net tijdens de visserij voor de Schotse kust. [Hier]

Schipper Angus Macleod en zijn vier bemanningsleden waren aan boord van de 41-jarige houten kotter ‘’Aquarius’’ ongeveer tien mijl ten oosten van de Butt of Lewis. Zij visten op Schelvis in 120 meter diep water toen een vislijn naar voren begon te staan en het scheepje bijna deed kapseizen.

De beschadigde B 317 ‘Karen’ vaart Ardglass binnen, foto via twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *