UK 195 ‘Noorderhaaks’ visklaar
2 min readDe gebroeders Rense en Johannes de Boer uit Urk hebben weer twee schepen in de vaart. Vorige week donderdag werd er op de Waddenzee proefgevaren, deze week is de eerste vis reis.
In opdracht van de gebroeders De Boer is er vanaf mei gewerkt aan de UK 195, eerst in Den Helder (toen er nog HD 22 op de boeg stond), daarna in Harlingen. Maar pas sinds vrijdag 28 augustus is de Helderse pulskotter formeel een Urker bokker, toen de overdracht bij de notaris werd bekrachtigd.
Als eerste is de koppeling aangepakt, er kwamen nieuwe stortbakken, de verschansing werd deels vervangen, het visruim werd vernieuwd en er werd een ijsmachine bijgeplaatst. Vervolgens werd naar Harlingen gestoomd voor een straal- en schilderbeurt bij Strametco.
Donderdag 20 augustus ging de kotter uit de hal, en kon deze worden ingetuigd. Bedrijven die meewerkten zijn onder andere Noordover, VCU-TCD, Bakker Sliedrecht, machinefabriek Meijer, de timmerbedrijven De Flux en Post, ESU, De Boer Marine en Wärtsilä. Bij de transactie werd bemiddeld door Cees de Jong van NL-Shipbrokers.
,,We hebben feitelijk drie schippers voor twee kotters. Dat gaf voor ons de doorslag om er weer een schip bij te kopen. Wij wilden dat al wel langer, maar Rense en ik kunnen niet allebei gelijk naar zee. Sinds afgelopen voorjaar schippert Jelle Toering bij ons op de LT 60, tot volle tevredenheid. Dat geeft rust. Met 2.400 ton Engels scholquotum hebben we meer dan genoeg, daar kunnen we ook met onze Nederlandse kotter op vissen. Tegelijk met de kotter hebben we bovendien van de gebroeders Bakker ook wat tongquotum bijgekocht’’, vertelt Johannes in de kombuis van de UK 195.
De gebroeders De Boer zijn puur scholvissers. Het is dus geen optie om te pulsen, hoewel er op hun aanwinst een pulsontheffing zit. Er wordt tradtioneel gebokt, maar met lage sloffen, brede sleeën en dunne buizen. Sumwings zijn wel uitgeprobeerd, maar die bevielen niet. ,,Met een brandstofverbruik van 7,5 ton per etmaal kunnen we goed uit de voeten.’’
In 2008 verkochten Rense en Johannes hun toenmalige UK 195 ‘Aaltje Jan’ naar Den Helder, de huidige HD 27 (bouwjaar 1992). De nieuwe UK 195 ‘Noorderhaaks’ is in 1994 gebouwd als HD 22. [Bron]