Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Belgische nieuwbouwers kiezen voor LUYT lieren

2 min read

Illustratie van de door PADMOS nog nieuw te bouwen Z-39

LUYT heeft definitief opdracht ontvangen van scheepswerf Padmos voor het maken en leveren van drie grote 10-trommel vislieren bestemd voor drie Belgische nieuwbouwschepen.

Het gaat om de nog nieuw te bouwen boomkorkotters:

Z39 (BVBA Vita Nova – reder/eigenaar Karel Ackx),

Z483 (Rederij Nathalie – reder/eigenaar Dany Vlietinck) en

Z98 (BVBA Rederij Aris – reder/eigenaar Geert De Groote).

De kotters zijn een compleet nieuw ontwerp van Padmos Stellendam die hoofdaannemer is van de drie schepen.

Deze drie nieuwe Belgische boomkorkotters zullen worden uitgerust met identieke 10-trommelige LUYT vislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Voor de Belgische opdrachtgevers was onder meer het vertrouwen in de kennis van LUYT als lierspecialist en de goede service van het familiebedrijf uit Den Oever doorslaggevend. Bovendien zien de Belgische reders veel kansen in de samenwerking tussen Padmos & LUYT ten behoeve van de nieuw te bouwen boomkorkotters. Naar verwachting zullen de drie Belgische nieuwbouwschepen met een lengte van 37,95 en breedte 8,50 meter medio 2021 in de vaart komen.

Reeds enkele weken geleden kreeg LUYT van de Belgische werf Bema in Oostende al opdracht voor de bouw van nieuwe lieren voor de nieuwbouw Z19, een hekkotter met een lengte van 34,5 meter en 8 meter breed, bestemd voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt.

“We zijn allen binnen LUYT echt trots op het feit dat deze strak ontworpen Belgische kotters worden uitgerust met LUYT vislieren. Deze order betekent veel werk voor de eigen draaierij en onze lierafdeling. En geeft een sterke uitstraling van ons bedrijf als lierspecialist binnen de Vlaamse visserijsector waar momenteel een modernisering van de vloot plaats vindt en waar dit jaar nog meer nieuwbouwopdrachten worden verwacht. De kans is reëel dat we nog een 10-trommel lier moeten aanleveren voor een Belgische nieuwbouwer. Daarvoor zijn we nog in de race”, aldus Jacoline Luijt.

De laatste grote Belgische kotters werden rond de millenniumwisseling (2000) gebouwd. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen.  [Nieuwsbericht LUYT groep – 16 januari 2020]

Padmos ontwerpt in opdracht van Rederij Nathalie de nieuwe Belgische boomkorkotter Z 483.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *