Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Nieuwe ‘Sille Marie’ voor Noorwegen

3 min read

Artist impressie van de nieuwe Sille Marie. Beeld Karstensens Skibsværft.

Het Noorse visserijbedrijf Sille Marie AS, Kristiansand, en de Deense Karstensens Skibsværft, Skagen, hebben een contract ondertekend voor het ontwerp, bouw en de levering van een nieuwe pelagische trawler van 65,90 m.

Sille Marie AS is gevestigd in Søgne, bij Kristiansand in Noorwegen, en is eigendom van drie broers Aamodt: Carl, Tom Arne en Yngvar, enerzijds, en de familie Salthaug, met Bastian, Tobias, Yngvar en Bent, anderzijds. Het schip wordt het eerste nieuwbouwschip van de rederij en vervangt de huidige “Sille Marie”, die in 2011 vanuit Zweden werd gekocht.

Het visserijbedrijf wordt geleid door Carl Aamodt in samenwerking met de schippers Bastian en Yngvar Salthaug.

Het bedrijf werkt met gecombineerde trawlvisserij, deels pelagisch voor haring en makreel en deels voor industrievis gecombineerd met consumptievis/wijting. Het nieuwe schip zal volgens dezelfde principes worden geëxploiteerd.

Het visserijbedrijf is blij met het bereiken van deze overeenkomst met Karstensens Skibsværft en ziet uit naar de start van de bouw. Het contact bouwt voort op een gevestigde en goede samenwerking tussen de rederij en de werf. Karstensens Skibsværft is verheugd over het vertrouwen dat Aamodt en Salthaug met deze order hebben getoond.

De nieuwe “Sille Marie” is een eigen ontwerp van de werf, en het schip is op maat gemaakt naar de behoeften van de rederij, echter met een buitengewone focus op verminderde emissies en een groen exploitatieprofiel.

Het project is volledig gespecificeerd met innovatieve, groene en duurzame oplossingen, en er is speciale aandacht besteed aan het optimaliseren van de werkomstandigheden, de veiligheid en comfort voor de bemanning. Ervaringen met het huidige schip van de rederij en de portefeuille van de werf zijn tijdens het ontwerpproces zorgvuldig besproken en geëvalueerd.

Tijdens het gehele ontwerp- en specificatieproces is sterk de nadruk gelegd op het operationele profiel van het schip, het optimaliseren van het brandstofverbruik en daardoor het verminderen van de emissies.

Het groene profiel heeft na veel studie en optimalisatie, in nauwe samenwerking met de leverancier van het voortstuwingssysteem, MAN Energy Solutions vooral aandacht gekregen door volledige reiniging van de uitlaatgassen, ontwerp van de romp en integratie met een bijzonder grote schroef voor een laag toerental.

Bovendien wordt het nieuwe vaartuig uitgerust met een groot accupakket, dat het verbruik bij actieve pieken zal verminderen en tijdens kritieke pieken extra vermogen kan leveren.

Het schip is verder ontworpen met elektrische lieren, die onder alle bedrijfsomstandigheden overtollige energie regenereren voor het accupakket, elektrische vispompen, warmteterugwinning van alle motoren, LED-verlichting in het hele schip en een aantal andere maatregelen om een laag energieverbruik te garanderen.

Het elektrische liersysteem is opgetuigd voor 2 sleepnetten met 3 lieren en 4 nettentrommels. Voorts zijn er 2 pompstations op het achterschip voor het dubbel oppompen van de vangst. De vispompen zijn ook elektrisch.

Het schip is verder uitgerust met een ultramoderne visfabriek, met maximale aandacht voor een efficiënte workflow en een voorzichtige behandeling van vooral de vangst van witvis (voor menselijke consumptie) door het schip.

De voortstuwingsinstallatie zal bestaan uit een MAN-hoofdmotor van 2920 kW met een grote, langzaam draaiende schroef met een diameter van 4,70 meter, die is aangepast aan het precieze exploitatieprofiel van het schip. De grootte en de snelheid van de schroef vormen een baanbrekende keuze en verwacht wordt dat het schip zal kunnen werken met een zeer goede energie-efficiëntie, waarmee een nieuwe standaard in de sector zal worden gezet.

Het is de bedoeling dat de nieuwe “Sille Marie” vanaf 1 juni 2023 wordt afgeleverd en in de vaart wordt gebracht.

De contractwaarde bedraagt ongeveer 305 miljoen NOK, waarvan ongeveer 30 miljoen NOK kan worden toegeschreven aan afval- en milieu bevorderende maatregelen.

De specificaties van het vaartuig zijn: Totale lengte 65,90 meter. Breedte 14,00 meter. Diepte van het shelterdek 8,00 meter. Laadvermogen 1550 kubieke meter. Hoofdmotor MAN 8L27/38, 2920 kW. Keerkoppeling en schroef MAN, 4700 mm diameter, Zijschroeven 2 x 700 kW. RSW-systeem 2 x 850 kW. [Nieuwsbericht Karstensens Skibsværft 21-07-2021]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.