Vissers helpen, niet dwingen te stoppen
1 min readDe SGP vindt dat minister Staghouwer de vissers de hulp moet bieden die de EU toelaat. De partij wijst op de ruimte die er is voor steun wegens de dure diesel.
Minister Staghouwer van Visserij wil echter vooral subsidie uitkeren om schepen te slopen.
“We moeten de sector redden, niet slopen”, vindt Bert-Jan Ruissen. “Andere EU-landen bieden wel mogelijkheden om de sector door deze zware storm te helpen. Alleen zo houden we voldoende voorziening van gezonde schol en tong.”
De ernstige situatie in de visserij vraagt duidelijk meer aandacht dan er nu is. Een paar conclusies van het gesprek dat vissersorganisaties onlangs hadden met politici: – Andere EU-landen zoals Frankrijk geven vissers bijvoorbeeld staatssteun om de dieselprijs laag te houden. Nederland niet.
Dus 40-50% van de Nederlandse kotters vaart momenteel niet uit, vooral wegens te dure diesel. – andere EU-landen helpen vissers om door te gaan: de Belgische overheid geeft bijvoorbeeld ruime subsidie voor een zuiniger motor op de kotters. Nederland niet.
De regering hier helpt alleen om te stoppen en het schip te laten slopen. – het VK zet windmolens in zeegebieden die al gesloten zijn voor vissers. Nederland niet. Die sluit zeegebieden voor windmolens plus zeegebieden voor vissers, dus samen veel meer gebieden.
Nederland dreigt zo een aanzienlijk deel van de visserijsector te verliezen. En daarmee van onze voorziening van verse schol, tong, haring en meer. De SGP wil dat minister Henk Staghouwer (Visserij) de vissers helpt om wel te kunnen blijven vissen. [Bron]