Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Voorheen visserijgezinde VVD, CDA en CU laten vissers in de kou staan

3 min read

Al weken vaart ca. de helft van de kotters niet uit, de visaanvoer hapert, bemanningsleden verlaten de visserij; het is crisis in de visserij.

Terwijl in buurlanden de brandstofprijzen geleidelijk aan dalen, blijven we in Nederland de hoofdprijs betalen. In sommige sectoren zorgt de dure brandstof voor ernstige problemen. Ook in de visserij. Hulp van de overheid is niet aan de orde, de kottervloot mag het zelf uitzoeken. Scheepseigenaren koersen aan op beëindiging van hun vaak eeuwenoude familiebedrijven.

Een wonder uit Brussel: de Europese Commissie gaf zeevarende lidstaten groen licht voor brandstofsteun uit het Europese Visserijfonds. Nederlandse visserijbedrijven zien echter nog altijd niets hun kant uitkomen Dit in tegenstelling tot vissers in Frankrijk, Duitsland – en naar het schijnt, nu ook in Belgie.

Door Willem den Heijer

LNV, aangestuurd door voorheen visserijgezinde partijen als VVD, CDA en CU, weigeren in tijden van torenhoge energieprijzen echter geld naar de sector over te maken. Het beleid is erop gericht geen compensatie te verlenen voor fossiele brandstof aan sectoren die kampen met hoge energieprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne. Een slap excuus. Bovendien stelt LNV dat de vloot immers de goedkopere rode diesel gebruikt. In het kader van de energietransitie is het dan ongepast tot uitbetaling over te gaan. Fluctuatie van energieprijzen is van alle tijden en onderdeel van het ondernemersrisico, aldus LNV.

UITZICHTLOZE SITUATIE

Kamervragen over de huidige uitzichtloze situatie waarin de vloot zich bevindt en waarom er geen hulp geboden wordt, hebben visser as we speak nog maar weinig goeds gebracht. Volgens het ministerie kan compensatie de vraag naar fossiele energie juist stimuleren, ten nadele van de verduurzamings- en energieonafhankelijkheidsdoelstellingen van het kabinet.

Een van de Kamervragen: Wat heeft het gebruik van rode diesel (accijnsvrije diesel) en de energietransitie te maken met de huidige Rusland- en oliecrisis? Deze zaken staan volgens LNV los van elkaar maar kunnen elkaar wel beïnvloeden. Zo onderstrepen de huidige hoge prijzen van fossiele brandstoffen het belang van de energietransitie. Kortom, die energietransitie wordt iedereen door de strot geduwd. Intussen ligt de verboden meest energiezuinige Nederlandse visserij-innovatie te verroesten in de nettenschuren van visserijbedrijven.

BEMANNINGSLEDEN

De reacties van het ministerie op de Kamervragen laten zien dat de visserijsector nergens op hoeft te rekenen. Daar komt bij dat een saneringsronde nog lang op zich laat wachten. Dat blijkt wat gecompliceerder te zijn dan iedereen verwachtte. Aanvankelijk zou de sanering nog vóór 1 juni gereed zijn, maar ook dat zit er niet in. Het zou bij veel visserijbedrijven lucht kunnen scheppen. Nu moet elk familiebedrijf maar zien door te modderen. Er zijn bedrijven die nog wat ruimte hebben om te experimenteren, maar dan moet er op korte termijn wel succes geboekt worden. Andere bedrijven kiezen ervoor de kotter tijdelijk voor de kant te gooien. Maar dat betekent dat het schip achteruitholt. En dan zijn er bedrijven die het zich kunnen permitteren om het bedrijf te beëindigen. Kortom, de vloot takelt gestaag af en zeer ervaren en onmisbare bemanningsleden verlaten de visserij, omdat de onzekerheid aanhoudt en ze vrijwel allemaal een gezin hebben om te onderhouden.

DONKERGROEN TIJDPERK

Veel vissers roepen dat het tijd is om actie te voeren. Daar valt wel wat voor te zeggen, maar gelet op het starre beleid van de overheid is de vraag of actie iets aan de situatie verandert, anders dan dat onder burgers die in het algemeen genoeg hebben van het donkergroene, destructieve Rutte-tijdperk sympathie losgeweekt kan worden. Een ludieke of spontane actie kan er wel voor zorgen dat mensen, en wellicht ook ambtenaren, wakker geschud worden. Want de situatie waarin de vloot zich bevindt is dramatisch. Dramatischer dan ooit te voren. Weliswaar knalprijzen voor de aangevoerde vis, maar peperdure diesel en al wekenlang schrale vangsten, zorgen voor spanning en ellende.

DEN HAAG

Inmiddels pikken kranten de ellendige situatie waarin de vloot zich bevindt breed op. Met een actie krijg je ongetwijfeld een piek in de persaandacht, maar dan heb je het wel gehad. De focus zal moeten liggen op Den Haag, daar waar ze verantwoordelijk zijn voor het beleid. Maar ja, ik heb makkelijk praten, want ik ben geen kotter-eigenaar.

Door Willem den Heijer via Facebook EMK

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.