Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Unipêche introduceert nieuwe digitale klok voor de verkoop van vis

2 min read

Sinds 1 april heeft het visverwerkingsbedrijf Unipêche, gevestigd in Boulogne-sur-Mer, Whatfish gelanceerd, een digitaal platform voor verkopers en kopers van vis(producten), gericht op een sector die aan het moderniseren is.

Geen wekkers meer om 3 uur ’s nachts voor kopers van visproducten! Met het Whatfish-platform, gelanceerd door Unipêche op 1 april kunnen kopers nu op elk moment en in slechts een paar klikken vis kopen via een computer, tablet of smartphone.

“Whatfish is een marktplaats voor kopers en verkopers van visgroothandelaren, die 24 uur per dag en in heel Europa toegankelijk is”, legt Constance Wattez, directeur van Unipêche en medeontwikkelaar van het project, uit met Etienne Delannoy, junior projectmanager binnen de structuur. Het platform stelt professionals in staat om rechtstreeks producten te kopen van reders en vissers in Franse havens , maar ook in het buitenland en binnen de Europese zone. Deze nieuwe dienst is zowel gericht op visverkopers als op restauranthouders , visverkopers, groothandels,‘ aankopen en elke andere professionele koper van zeevruchtenproducten. Dit is de 2.0-suite van wat we doen bij Unipêche. “

Digitalisering om Boulogne-visproducten te promoten

Het platform is speciaal gemaakt om vooral de visproducten die voor de kust van Boulogne-sur-Mer worden gevangen te promoten en hun afzet uit te breiden. “Het klopt dat Boulogne-sur-Mer bekend staat als de belangrijkste vissershaven van Frankrijk. Maar in werkelijkheid, als we het over vis in Europa hebben, denken we direct aan Bretagne”, benadrukt Constance Wattez. Digitalisering om aankopen in de regio te vergemakkelijken lag dus voor de hand. “Als je de grote online marktplaatsen ziet die in alle gebieden bestaan, zoals Amazon en eBay, zeg je tegen jezelf dat het creëren van een markt voor de visserij beantwoordt aan de  vraag van de markt.”

Daarnaast biedt de marktplaats veel voordelen voor zowel vissers als kopers. Voor verkopers maakt het het onder andere mogelijk om tijd te besparen in het proces, om hun visserij effectiever te maken door hun verkoop te stimuleren, om te communiceren over hun vangsten en verkoopstatistieken te volgen. Voor kopers helpt het om hun aankopen te centraliseren, rechtstreeks toegang te krijgen tot producten bij de bron, gemakkelijk te betalen, enz.

B naar B om gewoonten te veranderen

Deze nieuwe B2B-bedrijfsstrategie moet nog worden uitgewerkt. Nieuwe gewoonten moeten worden omarmd. “Twee maanden na de lancering kunnen we constateren dat de intuïtieve kant vam de applicatie aanspreekt. Het draait natuurlijk nog niet op volle toeren en we moeten het blijven promoten, maar ik ben er zeker van dat door het veranderen van gewoontes alle spelers in de sector competitiever zullen zijn en zich op andere dingen kunnen concentreren.” Iets om de wereld van de visserij te revolutioneren…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *