Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Tientallen vermist na ondergang Chinees vissersschip in Indische Oceaan

2 min read

De Lu Peng Yuan Yu 028, Foto North Pacific Fisheries Commission.

Een Chinees vissersschip, de Lu Peng Yuan Yu 028, is gezonken in de Indische Oceaan en alle 39 Chinese en andere bemanningsleden worden vermist.

Volgens de Chinese zender CCTV gebeurde het incident in de vroege uren van dinsdagochtend. De bemanning bestaat uit 17 mensen uit China, 17 uit Indonesië en vijf uit de Filippijnen.

De Chinese leider Xi Jinping en premier Li Qiang hebben Chinese diplomaten in het buitenland, evenals de ministeries van landbouw en transport, opdracht gegeven om te helpen bij de zoektocht naar overlevenden. China heeft twee schepen ingezet om te helpen.

De exacte locatie van het schip is onbekend, maar zou ergens zijn in het midden van de Indische Oceaan dat zich uitstrekt van Zuid-Azië en het Arabische schiereiland tot Oost-Afrika en West-Australië.

De Filipijnse kustwacht zei woensdag dat het de situatie in de gaten hield en coördineerde met de Chinese ambassade in Manilla een zoektocht in de buurt van de laatst bekende locatie van het schip.

De Lu Peng Yuan Yu 028 met thuishaven Penglai, is een squidjigger/longliner van 70 meter lang en 11 meter breed. Het schip wordt geëxploiteerd door Penglai Jinglu Fishery Co, een van China’s grootste visserijbedrijven.

Het schip had vergunningen om te vissen op inktvis, volgens gegevens van de North Pacific Fishing Commissie. China exploiteert ‘s werelds grootste vissersvloot, de Chinese vissersschepen blijven maanden of zelfs jaren achtereen op zee.

De Lu Peng Yuan Yu 028 verliet Kaapstad, Zuid-Afrika op 5 mei, en was op weg naar Busan in Zuid-Korea, volgens Marine Traffic, die het schip voor het laatst op 10 mei ten zuidoosten van het eiland Réunion weergeeft.

1 thought on “Tientallen vermist na ondergang Chinees vissersschip in Indische Oceaan

  1. de sanerings regeling is natuurlijk de directe aanleiding om te stoppen met boomkorkotters,maar de toegenomen brandstofkosten de indirecte.Prachtige kotters moeten ook lonend zijn! gelukkig is er veel vraag naar werkers in de maritime sector.In de loop der jaren zijn deze schepen overspoelt met regelgeving, veiligheid,bemoeizucht ambtenaren, allerlei eisen op veel gebied die ook betaald moeten worden. de reders geven het op!! altijd tegen weerstand opboxen eist zijn tol!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *