Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Vloot grote Nederlandse kotters gehalveerd

3 min read

De helft van de Nederlandse grote kotters is al of wordt dit jaar nog gesloopt.

We zitten nu in juni 2023 en de boomkorvloot is geslonken tot zo’n 35 kotters. Dat is iets meer dan de helft van het aantal dat eind 2021 nog stond ingeschreven. Gelukkig blijven er nog bokkers in de vaart, zoals de KW-145 en de GO-22.

Door: Door Willem den Heijer.

Toen waren er nog 72 grote boomkorkotters. Het is met name de laatste drie maanden heel hard gegaan. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Nederlandse visserij. Meer kun je er niet van maken.

Ik heb dit jaar vele telefoontjes gekregen van journalisten die dan vragen wat dat betekent voor de voedselvoorziening in Nederland. Ja, niets eigenlijk. Nederlanders eten nauwelijks vis uit de Noordzee. Ja, kweekzalm, gekweekte garnalen uit Azië, tonijn in blik, pangasius en tilapia. Haring scoort ook nog goed, maar die wordt niet door de Nederlandse boomkorvloot aangeland.

Tong en schol werden tot voor kort nog wel goed gegeten door Nederlanders als zij op vakantie waren. Vooral in strandtenten langs de Nederlandse kust, waar de kleinere maatjes zeetong met patat en salade tot voor kort voor twintig tot vijfentwintig euro per maaltijd op de kaart stonden. Maar ja, er wordt minder tong en schol aangevoerd en de eettent- en restaurantprijzen van met name tong zijn de pan uitgerezen.

Dus ja, waar hebben we het afgezien van haring en tong dan over? Waar we het over hebben is vooral de voedselvoorziening in andere EU-lidstaten. We maken immers deel uit van de EU en met name in Italië, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland en Spanje weten ze Noordzeevis en schaal- en schelpdieren als tong, schol en langoustines optimaal te waarderen.

Caroline van der Plas benoemde het vorig jaar ook al. We leveren landbouwproducten aan onze collega EU-lidstaten. Daar is niks mis mee. Critici hadden namelijk gezegd dat Nederland meer produceert dan dat we kunnen consumeren. Ja, echt ongelofelijk als je zo praat.

Frankrijk produceert honderden en misschien zelfs duizenden malen meer wijn dan dat het land zelf kan opdrinken. Gaat ook allemaal de Franse grens over. Net als de lekkerste kaasjes. Te zot voor woorden die Nederlandse politici en krantencritici die al die doorzichtige statments oplepelen.

Nederland is dus een belangrijke leverancier van heerlijke Noordzeevis aan andere EU-lidstaten. Dat stelt straks dus niks meer voor met nog maar zo’n 35 boomkorkotters in de vaart. De groothandel en exporteurs willen hun klanten blijven voorzien en gaan dus op zoek naar alternatieven elders. Leuk is dat. Spelen we andere landen, onze concurrenten, die nog wel volop kunnen vissen en vangen mooi in de kaart. Het moet niet zotter worden!

We zijn in een knotsgekke EU beland. En daar gaan we nu de gevolgen van zien. De landbouw heeft het heel lastig en de visserij wordt gewoon de nek omgedraaid.

In 2021 onttrokken de eerste boomkorkotters zich aan de visserij en in de loop van 2022 volgden meerdere schepen. Direct na de jaarwisseling ging het ineens hard en in mei trokken plots nog enkele ondernemers de stekker eruit.

Anno 2023 staan in nog slechts negen vissersplaatsen boomkorkotters geregistreerd. Urk voert de lijst aan met slechts dertien bokkers. Nog niet eerder vond zo’n enorme kaalslag plaats. De vloot van Goedereede telt vijf grote kotters en die van Texel eveneens vijf. Echter de TX-1 is eigendom van een Urker ondernemer en de TX-38 vaart al ruim twee jaar vanuit Vlissingen en is eigendom van de firma Siereveld uit Arnemuiden.

Voor de garnalenvloot ziet het er ook somber uit. Zeker na alweer een gerechterlijke mokerslag vorige week, die weinig goed beloofd. Onze garnalenvissers gaan ook al een onzekere tijd tegemoet. In de Nederlandse visserij speelt zich een groot drama af!

EMK-vissers op Facebook

2 thoughts on “Vloot grote Nederlandse kotters gehalveerd

  1. Heel Nederland wordt kapot gemaakt door de natuur en het kabinet

  2. Een hoop gejammer over halvering van de vissersvloot maar WAAROM al die boten nu tegelijk opgedoekt moeten worden wordt niet vermeld, dus zo heb je weinig aan deze informatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *