Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Toezichtcamera’s aan boord vissersschepen, SGP stemt tegen

2 min read

"Deze nieuwe EU-plicht zet een hele sector in het verdachtenbankje", zegt Europarlementslid Bert-Jan Ruissen.

Vissersschepen langer dan 18 meter krijgen verplicht toezichtcamera’s aan boord. Een meerderheid van het Europees Parlement heeft daarmee dinsdag ingestemd. De SGP stemde tegen.

“Deze nieuwe EU-plicht zet een hele sector in het verdachtenbankje”, zegt Europarlementslid Bert-Jan Ruissen. “Bovendien stapelt de EU zo de ene onwerkbare maatregel op de andere in de visserij.”

Het cameratoezicht is een vervolg op de omstreden aanlandplicht, die niet het beoogde effect heeft. De aanlandplicht dwingt vissers ook ondermaatse en onverkoopbare vis aan land te brengen. Het idee was dat vissers dan nog selectiever zouden vissen, maar dat is feitelijk bijna niet mogelijk. Ruissen vindt het tijd om de aanlandplicht af te schaffen, zodat jonge vis de kans krijgt verder te groeien en zich voort te planten.

Het cameratoezicht geldt voor vissersschepen van 18 meter en langer, d.w.z. bijna alle Nederlandse vissersschepen. Veel Zuid-Europese schepen zijn korter, dus zijn vrijgesteld. Deze ongelijkheid is ook een punt van bezwaar voor de SGP.

Ander problematisch nieuw onderdeel van de EU-controleverordening is dat verwerkte visproducten terug te traceren moeten zijn naar vissers en vangst. Een blikje tonijn of doosje scholfilet moet dus vermelden welke visser welk deel heeft gevangen. “Op zich is traceerbaarheid prima, maar dit gaat te ver. De administratieve lastendruk wordt te hoog”, vindt Ruissen.

Zondagsrust

De SGP vindt het bovendien spijtig dat de controles nog steeds geen rekening houden met de zondagsrust: Vissers moeten de zogeheten ‘aanlandverklaring’ (om de vangst aan te melden) steeds binnen 24 uur indienen. Ook als dat op een zondag of feestdag valt.

Op aandringen van Ruissen ging wel een streep door een andere regel, namelijk dat alle vangst alleen aan land moest worden gewogen. Elke bevroren vis zou dan uit het ijs moeten worden gehaald.  “Dat zou ten koste gaan van de kwaliteit en hygiëne van de vis”, vindt Ruissen. Naast wegen bij aanlanding, is afgesproken dat ook dat wegen aan boord en bij de afslag mogelijk blijft.

Zeldzaam

Bert-Jan Ruissen heeft als schaduw-rapporteur namens de ECR-Fractie de afgelopen jaren onderhandeld over compromissen. Het is vrij zeldzaam dat Europese Commissie, EU-landen en Europees Parlement zo lang (5 jaar) onderhandelen over een voorstel.

De lange periode komt mede door de vele details in het voorstel. Ruissen: “De hele regeling is gestoeld op een diep wantrouwen tegen vissers. Beter zou zijn als Brussel eerst de eigen verplichtingen tegen het licht had gehouden: sommige zaken zijn nu eenmaal onwerkbaar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *