Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

YE118 Noordland op weg naar zero emissie

3 min read

De 43 meter lange YE118 is door Damen Maaskant voorzien van een elektromotor voor de voortstuwing.

De 43 meter lange YE118 van Yerseke 118 Noordland B.V. gaat voortaan met een elektrische voortstuwingsmotor vissen op scheermesjes, een tweede stap op weg naar de volledige elektrificatie van dit schip.

Door de jarenlange samenwerking en succesvolle technische aanpassingen die in 2015 zijn aangeboden met het oog op veiligheid en vangstkwaliteit, zijn Damen Maaskant en Yerseke 118 Noordland B.V. twee jaar geleden opnieuw gaan samenwerken om de volgende uitdaging te bespreken: het terugdringen van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx).

Met het oog op de nieuwe Wnb-vergunning voor de periode 2024-2029 is het verlagen van de uitstoot van stikstofoxiden in Natura 2000-gebieden noodzakelijk om voldoende visuren te krijgen en rendabel te kunnen blijven vissen. Samen met Damen Maaskant zijn we vroeg begonnen zodat we hier voor het einde van 2023 klaar mee kunnen zijn“, vertelt schipper Robbert Mol.

Volgens Jeroen van den Berg, Commercieel Manager bij Damen Maaskant, is de schelpdier- en aquacultuursector nu klaar voor de transitie naar duurzaamheid en energie-efficiëntie, verwijzend naar de recent afgeronde refit van het scheermesschelpenvissersschip YE118.

Uitlaatgasnabehandeling, elektrificatie en de toepassing van batterijen zijn momenteel de beste oplossingen die beschikbaar zijn voor deze sector. In de toekomst zal dit onder meer de toepassing van e-brandstoffen omvatten, waarvoor dezelfde soort aandrijvingen en batterijen nodig zullen zijn. De YE118 is dankzij deze investering nu op weg naar zero emissie.”

Elektromotor

De YE118 had twee voortstuwingsmotoren en twee generatoren. Op de werf van Damen Maaskant in Stellendam is in samenwerking met Wetec de conventionele dieselvoortstuwingsmotor aan bakboordzijde verwijderd en vervangen door een nieuwe 400kW elektromotor. Het resultaat was een vermindering van bijna 500 kW van het totale geïnstalleerde vermogen en een verlaging van de emissie- en onderhoudskosten.

Yerseke Engine Services (YES) heeft begin 18 de bestaande C18-generatorset vervangen door een Greenpower GPC2023-generatorset met ultra-low NOx-modus. Een uitlaatgas nabehandelings systeem met ultra lage NOx-modus is nu ook toegevoegd aan de bestaande stuurboord Caterpillar C18 hoofdmotor. Aan deze ultra lage NOx-modus is een speciale interfacemodule toegevoegd die de locatie van alle Natura 2000-gebieden omvat. Deze interface is gekoppeld aan de ingebouwde GPS. Zodra de positie van het schip binnen een Natura 2000-gebied valt, schakelt het systeem over op ultralage NOx-modus en vermindert het de uitstoot met meer dan 99%.

Na succesvolle proefvaarten op zaterdag 21 oktober 2023 heeft het schip al koers gezet naar haar visgronden.

Samenwerking

Damen Maaskant en de onderzoeksafdeling (RD&I) van Damen zetten zich al geruime tijd in voor de ontwikkeling en productie van duurzame schepen en zijn nauw betrokken bij oplossingen om een toekomst te creëren met minimale emissies en reducties van het totale energieverbruik aan boord van schepen. In 2022 won de scheepswerf de duurzaamheidsprijs op de Schelpdierconferentie voor het ontwikkelen van scheepsmotoren met minder CO2 en de uitstoot van stikstof. Van den Berg: “Dankzij de ondersteuning van ons netwerk en lokale leveranciers hebben we in een zeer korte doorlooptijd van 118 dagen de refit van de YE10 kunnen realiseren met als succesvol resultaat het verminderen van de uitstoot van stikstofoxiden. Ook de betrokkenheid en medewerking van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft hier positief aan bijgedragen.”

Damen Maaskant

In 2015 leverde Damen Maaskant een gloednieuw schip op voor Yerseke 118 Noordland B.V. Op dat moment was de werf bezig met kwaliteitsverbetering van de vangst en veiligheid aan boord. Dit resulteerde in baanbrekende technieken voor zowel stabiliteit, visserij als verwerking van de vangst.

Bron: Damen Maaskant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *