SCH72 Frank Bonefaas verbouwd
2 min readAfgelopen zaterdag vertrok de SCH 72 Frank Bonefaas uit de thuishaven IJmuiden voor de eerste visreis na een intensieve verbouw van ruim anderhalf jaar. Op het casco na is vrijwel alles aan boord nieuw. Het schip is energiezuiniger, milieuvriendelijker en veiliger geworden.
Ruim 50 Nederlandse onderaannemers hebben ruim een jaar op de Nederlandse werf Damen Shiprepair te Vlissingen gewerkt aan de ombouw van de Frank Bonefaas.
De grootste onderaannemer was Johnson Controls. Zij ontwierpen en installeerden de nieuwe koel- en vriesinstallaties. In de basis is het concept voor de SCH 72 gelijk aan de eerdere verbouwingen van de SCH 81 en SCH 123. Door energiezuinige compressoren en warmtewisselaars met een vergroot oppervlak hebben de installaties een verhoogde performance verkregen.
Door toevoeging van een ammoniak regeneratiesysteem en een automatisch olie reinigings- en terugvoersysteem is het bedieningsgemak en de veiligheid verhoogd, terwijl gelijktijdig de milieubelasting verder teruggedrongen wordt. Uitgangspunt is een mogelijke besparing van 25 tot 30 procent minder energie per bevroren pak vis.
De natuurlijke koudemiddelen NH3 en CO2 zijn niet schadelijk voor de ozonlaag. Daarnaast leiden de gunstige energetische eigenschappen tot lagere CO2 uitstoot. Voor deze nieuwe koel- en vriesinstallatie werd deels subsidie aangevraagd uit het Europese Visserij Fonds voor een duurzame visserij.
Voortstuwing
In tegenstelling tot eerdere grote verbouwingen van andere hektrawlers heeft de SCH 72 ook een geheel nieuwe voortstuwingslijn gekregen. Ook hier is het nieuwe ontwerp, van ASD Ship Design, gericht op minder milieubelasting en lager energieverbruik. Er kwam een nieuwe hoofdmotor (Mak 6M43C) in plaats van de oude Deutz en een nieuwe hulpmotor.
De grotere schroef en het bladontwerp daarvan, in combinatie met een nieuw type straalbuis en een uitgekiende propeller-bulb zorgen voor meer rendement. Bij een gelijke trekkracht is minder vermogen nodig. Wat uitstoot betreft is de SCH 72 het eerste Nederlands vissersschip waarvan de motoren voldoen aan de nieuwste IMO-eisen voor emissies (Marpol Tier II).
Visdek
De belangrijkste vernieuwingen aan de buitenkant zitten op het achterdek. Met een nieuwe lay-out daarvan wordt een veiligere werkomgeving nagestreefd. De verplaatsing van de kuiltouwlier naar het boatdeck leverde meer werkruimte op het dek op en meer veilige plekken om te staan.
Gevaarlijke bewegingen van de netten worden tegengaan door vier hydraulische palen die vanuit de hekgalg in het achterdek vallen en door de nieuwe netgeleider voor de nettenrol. Voor de zware gewichten aan de netten zijn twee glijgoten gemaakt, en borden en drijvers kunnen beter gestouwd worden.
Visserij
De Frank Bonefaas zal net als de overige schepen van de Vrolijk vloot onderdeel uitmaken van het akoestisch onderzoek dat wordt uitgevoerd in samenwerking met het visserijinstituut Imares. Het schip zal opnieuw worden geijkt om zo de opsporingsapparatuur geschikt te maken voor het opslaan van de akoestische gegevens die vanaf het schip worden waargenomen. Onder een video.
Een reis op de SCH72 “Frank Bonefaas”, Gepubliceerd op 11 mei 2015
https://youtu.be/oh2qLEsDIlU