23 september 2020

Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Visserij Hollandse Nieuwe van start

2 min read

Visserij Hollandse Nieuwe van start - Eerste ‘uitje met haring’. Foto Nederlands visbureau

Den Haag – De Nederlandse haringsector maakt zich op voor een nieuw haringseizoen. Terwijl de eerste 15 schepen zijn uitgevaren voor proefvangsten, werd een eerste ‘uitje met haring’ door het Ouderenfonds georganiseerd.

Dit als startschot van de vele uitjes die met de opbrengst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe 2015 kunnen volgen.

De eerste schepen zijn met Pinksteren in Scandinavië uitgevaren om de Hollandse Nieuwe te beoordelen. “De haring die tot nu toe is aangetroffen is goed in ontwikkeling. Het juiste voedsel is in de maag aanwezig, wat belangrijk is voor de opbouw van het vet in het visvlees. Wij verwachten de productie van de Hollandse Nieuwe de komende week te kunnen opstarten. We liggen dus goed op schema”, meldde Gerbrand Voerman van de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging.

Vanaf 10 juni is de Hollandse Nieuwe in de winkels te koop. De aftrap van het seizoen gebeurt met de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in Scheveningen. In België en Duitsland start het haringseizoen op dezelfde dag.

Er mag dit jaar 445 miljoen kilo haring worden gevangen. Ongeveer 25 miljoen kilo wordt gebruikt voor de productie van Hollandse Nieuwe. Dat zijn in totaal 180 miljoen haringen, waarvan Nederlanders er jaarlijks zo’n 81 miljoen weg happen. De rest van de haring gaat naar de conservenindustrie of wordt onverwerkt geëxporteerd.

De opbrengst van de veiling van het eerste vaatje nieuwe haring gaat naar het Nationaal Ouderenfonds, die met de opbrengst stranduitjes voor eenzame ouderen zal organiseren, waarbij vanzelfsprekend een haring zal worden gegeten.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren nog altijd heel weinig haring eten, terwijl ouderen daarentegen het grootste deel van de haringconsumptie voor hun rekening nemen. Deze traditie van het haringhappen mag niet verloren gaan en moet aan jongeren worden doorgegeven. Het Nationaal Ouderenfonds heeft met hun activiteiten onlangs veel succes geboekt met het werven van jonge vrijwilligers. Voor het verbinden van de oudere en de jongere generatie hebben het Nederlands Visbureau en het Nationaal Ouderenfonds rondom het haringseizoen de handen ineen geslagen.

Met het thema ‘Hij is er weer voor jong en oud’ wordt het doorgeven van de traditie letterlijk in beeld gebracht. Promotiemateriaal met dit thema wordt voor op de winkelvloer en social media ingezet. [Persbericht Nederlands visbureau 26 mei 2015]

Video: Het verhaal van de haring

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *