Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Eurobarometer: Europese consumenten blijven trouw aan vis en aquacultuurproducten

3 min read

Europese consumenten blijven trouw aan vis en aquacultuurproducten. Foto: Nederlands Visbureau

Bijna twee derde van de Europeanen heeft meerdere keren per maand vis op het menu staan, volgens de laatste Eurobarometer over de consumentengewoonten van de EU met betrekking tot visserij- en aquacultuurproducten.

De COVID-19-crisis lijkt de consumptie van visproducten in de EU niet significant te hebben beïnvloed, hoewel sinds 2018 een lichte daling (-6 procent) wordt waargenomen, vooral voor de grootste consumenten. Kwaliteit en prijs blijven de belangrijkste inkoopfactoren, terwijl de vraag naar meer consumenteninformatie is toegenomen.

De Eurobarometer-enquête bevestigt dat de overgrote meerderheid van de Europeanen (64%) regelmatig vis blijft eten, bij voorkeur thuis. Diepvriesproducten zijn de meest geprefereerde categorie, iets voor op verse en ingeblikte producten. Bijna 80% van de consumenten koopt visserij- of aquacultuurproducten in de supermarkt, supermarkt of hypermarkt, ver voor elke andere plaats van aankoop. Slechts een vijfde van de Europeanen (21%, -11  sinds 2018) zegt minstens één keer per maand visserij- of aquacultuurproducten te eten in restaurants en andere eetgelegenheden.

Vis kopen: ogen eerst, portemonnee tweede

Bij het kopen is het uiterlijk van het product (bijv. versheid, presentatie) de belangrijkste aankoopfactor voor 58% van de Europese consumenten, maar ook de belangrijkste reden om het nooit te eten. De prijs is ook erg belangrijk (54%) en blijft een barrière voor consumenten.

Het kleine deel van de Europeanen die hun visconsumptie tijdens de COVID-19-crisis hebben verminderd, zal waarschijnlijk financiële redenen als belangrijkste oorzaak noemen, hetzij omdat vis duurder is geworden (33%) of omdat hun eigen financiële situatie is veranderd (25%). Promotie van minder dure of minder populaire maar voedzame soorten is daarom essentieel.

Tegelijkertijd noemden consumenten die hun consumptie verhoogden gezondheidsbewustzijn (40%) en dieetveranderingen (35%) als hun belangrijkste reden om dit te doen.

Consumenten vragen om meer milieu- en versheidsinformatie

De enquête bevestigt ook het belang van transparante informatie voor alle soorten visserij- en aquacultuurproducten, met inbegrip van verwerkte producten. De oorsprong van het product is in 21 lidstaten aan terrein gewonnen ten opzichte van 2018 en bevestigt de derde belangrijkste aankoopfactor te zijn.

Europeanen waarderen de informatie die ze ontvangen dankzij de EU-wetgeving, met name:

  • De “use-by”-datum
  • De naam van de soort
  • Of het product in het wild of gekweekt is, en
  • Het vangst- of productiegebied

Dat gezegd hebbende, willen de Europese consumenten ook graag aanvullende informatie over de vis die ze kopen. 76% van hen zou graag de datum van vangst/oogst op het etiket willen zien. Daarnaast is milieu-informatie sinds 2018 interessanter geworden (+ 5 procentpunten) waarbij 44% van de consumenten aangeeft dat dit op het etiket moet staan.

De groeiende vraag van consumenten naar milieu-informatie, en in mindere mate naar ethische en sociale informatie, bevestigt de relevantie van de Farm to Fork-strategie en haar ambitieuze agenda om consumenten in staat te stellen duurzaam voedsel te kiezen.

Wild of gekweekt: niet echt een probleem voor Europese consumenten

Het percentage respondenten dat een sterke voorkeur heeft voor wilde (32%) of gekweekte producten (7%) is in de meeste lidstaten licht gedaald. Consumenten zullen nu eerder zeggen dat het afhangt van het type product, of dat ze niet weten of de producten die ze kopen of eten wild of gekweekt zijn. In de EU is 25% van alle geconsumeerde vis en visproducten afkomstig uit de aquacultuur.

Meer informatie

Link naar Eurobarometer

Blue Farming: the EU’s new aquaculture guidelines

Atlas van de Zeeën kaart van vangsten per land

Farm to Fork Strategy.

[Nieuwsbericht Europese Commissie 9 september 2021]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.